26. 09. 2022
Článek byl vydán v časopise "S dětmi v Praze" v srpnu 2022
Historie budovy vozovny Střešovice
Vozovna Střešovice je cennou a zajímavou ukázkou dobové dopravní architektury. Její hala se dochovala prakticky v původní podobě a vhledem k jejímu postupnému rozšiřování v ní můžeme vidět různé stavební postupy a různé typy střešních konstrukcí
Vozovna v letošním roce slaví 113 let. Stavba byla zahájena 26. října 1908 a dokončena byla během necelého roku. 30. září tak mohl zástupce generální inspekce rakouských drah uskutečnit technickou prohlídku její konstrukce. Zkouška kolejiště se konala současně s tratí Belcrediho třída – Střešovice a provoz byl zahájen 24. října 1909.
Hala vozovny měla původně tři lodě po pěti kolejích. Vzhledem k terénním podmínkám byly první dvě lodě umístěné o 1,2 metru výš než loď třetí. Většina kolejí byla podsklepena, a i v současnosti tyto prostory slouží k uložení materiálu.
V nejvýchodnější části pozemku se nachází administrativní a obytná budova. Ta je z části dvoupodlažní. Dříve se zde nacházely tři byty, kancelář výpravčího a výpravna. Administrativnímu účelu slouží i dnes, byty se zde již nenachází.
Již v prvním projektu vozovny se počítalo s jejím rozšířením. Jakmile se zlepšila hospodářská situace po světové válce, začaly Elektrické podniky rozšiřovat nejen nové tratě, ale i potřebný vozový park. K naší vozovně se tak přistavěla čtvrtá loď, která pojme až 35 vozů, o 10 víc než lodě původní. Doplněno bylo i kolejiště například o kolejovou smyčku. 20. léta 20. století tak poskytla Praze na tehdejší dobu kapacitní a moderní vozovnu. Ovšem rozvoj infrastruktury i intenzivní bytové výstavby v oblasti Střešovic, Bubenče a Dejvic si žádal své. Počátkem 30. let byly lodě prodlouženy a kapacita vozovny se zvýšila na 129 vozů.
Vozovna Střešovice se stala ve druhé polovině 30. let 20. století prvním objektem, který poskytoval deponovací a technické zázemí pro pražské trolejbusy. Pro tehdy nový dopravní prostředek bylo vyhrazeno místo na prvních dvou kolejích vozovny. Trolejbusy zajížděly do vozovny manipulační tratí od koncové smyčky Na Ořechovce. Od roku 1936 jezdilo na lince K (pozdější 51) 8 trolejbusů. Trolejbusová éra ve vozovně Střešovice skočila 1. 9. 1959.
Prostor po zrušení trolejbusové dopravy byl nahrazen dílenskými prostory. Vozovna prošla další menší úpravou spolu s příchodem čtyřnápravových tramvají typu T3. V roce 1979 přibyla do areálu i tramvajová měnírna přístupná pouze z ulice Na Ořechovce.
Na přelomu sedmdesátých o osmdesátých let minulého století se začaly úvahy o zrušení střešovické vozovny. Mezi hlavní argumenty rušení patřila změna dopravních poměrů po zavedení metra, a především uvažovaná výstavba Strahovského tunelu a s tím návaznost dopravních staveb a automobilového provozu před vozovnou, kdy se manipulace s vozy před vozovnou stávala nežádoucí. Vážně se uvažovalo o zbourání celého areálu. Nakonec ale zvítězila myšlenka využití areálu pro sbírku historických vozidel, umístěnou provizorně ve vozovně Vokovice. Velkou roli sehrála i skutečnost, že budova vozovny byla dochována jako jediná v původní podobně z počátečního období pražských elektrických drah. Proto Ministerstvo kultury České republiky prohlásilo 12. 12. 1991 celý areál za kulturní památku a v roce 1992 bylo rozhodnuto o novém využití.
Dne 1.září 1992 byl ukončen pravidelný provoz vozovny Střešovice, která měla nadále spravovat depozitář vozů a zařízení muzea DP, vypravovat vozy na historickou linku (tehdy nesoucí číslo 91), vypravovat historické vozy na zvláštní jízdy a provádět údržbu a opravy historických vozů. Téhož roku začala rekonstrukce 1. a 2. lodě vozovny, kam byla soustředěna expozice vozidel. Dne 14. května 1993 slavnostně zahájilo v areálu provoz Muzeum městské hromadné dopravy v Praze. Kromě samotné expozice vozidel se zde nachází spoustu doprovodných expozic z historii městské hromadné dopravy, ukázek součástí vrchního vedení a jiné.
Během let se muzejní sbírka historických vozidel rozrůstala o další tramvaje a autobusy, docházelo k významnému rozvoji smluvních jízd a kapacita vozovny byla téměř vyčerpána. Přikročilo se tedy k likvidaci několika tzv. skladových vozů a vybudování depozitáře o rozměru cca 9x30 m, který je přístupný z ulice Strmá.
S ohledem na nevyřešenou požární bezpečnost při deponování silničních motorových vozidel v muzejních halách s dřevěnou konstrukcí se ukázalo jako nezbytně nutná tato vozidla dočasně odstěhovat do jiných zabezpečených areálů DPP. Opatření, platné od července 2019 je samozřejmě provizorním řešením situace a v nejbližší budoucnosti se počítá s výstavbou nové haly pro silniční motorová vozidla v areálu vozovny Střešovice.
Sbírka vozidel našeho Muzea MHD patří k nejucelenějším sbírkám vozidel na světě. Převážná většina z nich je pojízdná, a proto mohou do ulic. Každý den tak z naší vozovny vyjíždí do ulic tramvaje, aby dělaly radost nejen pamětníkům, ale zejména malým dětem, rodinám a spoustě nadšenců a obdivovatelů dopravy. Vypravujeme vozy na nostalgickou linku 23, kde se můžete seznámit s historií vozů T2 a T3. Svézt se můžete historickými linkami 41, 42 a 43 a vrátit se do doby první republiky, kdy jezdily stařičké dřevěná dvounápravové tramvaje. Nezapomeňte si nechat štípnout lístek od našich průvodčích v dobové uniformě a užívat krás, které naše hlavní město Praha nabízí.
Muzeum máme otevřeno každý víkend od 9 do 17 hodin.