Trolejbusy opět v Praze: Za oponou I.

20. 10. 2022

Víkend 15. a 16. října 2022 se nesl ve znamení trolejbusů, které byly k vidění na nové trolejbusové trati z Letňan do Čakovic. Kromě zahájení zkušebního provozu ve zmíněném úseku DPP připomněl i 50 let od zrušení trolejbusové trakce v Praze a zároveň 5 let od zahájení pilotního provozu v Prosecké ulici, čímž se pomyslně trolejbusy do Prahy vrátily. Pojďme se podívat na celou akci očima zaměstanců "Jednotky historická vozidla". Co se vlastně děje před tím, než vše "začne"?


Foto: Luděk Vidím

Čtvrtek 13.10.2022. Provádíme poslední přípravy před velkou akcí v Praze Letňanech. Muzeum se pomalu vyprazdňuje. Postupně "mizí" všechny trolejbusy. Je to jen na jeden víkend, kdy budou k vidění v Letňanech. Škoda 8Tr č.494 jede na Klíčov rovnou z Hostivaře a vrátí se pak už zpět do muzea, Tatra T400 č.431 dnes vyrazila na Klíčov z Muzea MHD. A Praga TOT ev.č.303 opustí muzeum na jediný den- na sobotu. Kromě našich pražských vozů budou ke svezení i k vidění vozy z celé republiky.

Garáže Klíčov ráno 14.10. v 7.00h. 

Je pátek 14.října a trolejbusy se chystají poprvé pod pražské dráty. Všemu předcházel asi měsíc organizačních příprav a plánů. Kromě seznámení s tratí a zácviku nových řidičů našich historických vozů, nás čeká zábrzdná zkouška Škody 8Tr (Tatra jí naštěstí má ještě z Pardubic). Trolejbus Tatra zase potřebuje nastavit elektrickou výzbroj. Velkou otázkou je počasí, které nám teď v pátek aspoň trochu přeje.

 

 

Společnost našim trolejbusům dělají vozidla i z jiných měst, které sem téměř všechny navezl podnikový tahač s návěsem Pavelli. Cesta odtud pod trolej už proběla jen na tyči za tahačem. Na slavnostní ploše autobusového terminálu v Letňanech vyčkáváme na pokyn z měnírny, zda teče správný proud. Potřebujeme 600V, po obdržení souhlasu se Tatra konečně natrolejuje. Hodiny ukazují 7:54.

 

 

 

 

Foto: Luděk Vidím
Foto: Luděk Vidím

"Osmička" dlouho stála v dílnách a tak je jí věnována potřebná péče. Zkontrolovat a opucovat všechny stykače. Musí také ještě vykonat zábrzdnou zkoušku, ta se dělá nasazením měřícího kolečka.

 

 

 

 

 

První historický trolejbus projel

Tatru necháváme odstavenou v Letňanech a Škodovka vyjíždí na zábrzdku do ulice Tupolevova. Prvním historickým trolejbusem, který projel novu trať je tedy trolejbus Škoda 8Tr. Mezitím co se věnujeme zábrzdkám, přivezou tahače další dva trolejbusy k nácviku a to trolejbusy z Pardubic Škodu 9Tr a Škodu 14Tr. Škoda 21TrACI se na místo díky pomocnému pohonu dokáže dopravit sama.

 

 

 

 

Pózování
Pohled zezadu

Nácvik zahájen: nejprve stojí trolejbusy vedle sebe, poté  se postavení mění na vějířovité rozestupy. Zkušebnímu průjezdu a seznání s tratí předchází zátěžový test měnírny při současném rozjezdu všech odporových vozů. Vše proběhlo jak mělo.

 

 

 

 

Otakar Drozda

Tatra zůstává pod trolejí. Musíme ještě nastavit správný chod výzbroje, která poslední dobou několikrát zazlobila. Na pomoc nám přijíždí i ex-mechanik a řidič dvaaosmdesátiletý Ota Drozda. Toho využívají i přítomní filmaři a z řidiče trolejbusu se tak na chvíli stává hvězda. Jeho znalosti, které má ještě z dob pravidelného provozu jsou pro nás velmi cenné. Na vyladění Tatry nám zbývají asi dvě hodiny než bude vypnut proud. Popojet, vyladit zkusit a znova... Když už to vypadá dobře a Tatra se krásně rozjede, dojde ke zkratu a zablokují se kola. Jeden ze stykačů neudělal co měl, ale druhý naštěstí ano. Výzbroj nakonec přežila. Po půl hodině pilování se daří dát vše dopořádku. Tatra zase jede, ale sobotu nyní očekáváme s otazníkem ve vzduchu. Vydrží?

Trolejbusy se odváží pod střechu Klíčova. Zítřek ukáže!