26. 10. 2022
Víkend 15. a 16. října 2022 se nesl ve znamení trolejbusů, které byly k vidění na nové trolejbusové trati z Letňan do Čakovic. Kromě zahájení zkušebního provozu ve zmíněném úseku DPP připomněl i 50 let od zrušení trolejbusové trakce v Praze a zároveň 5 let od zahájení pilotního provozu v Prosecké ulici, čímž se pomyslně trolejbusy do Prahy vrátily. Pojďme se podívat na celou akci očima zaměstanců "Jednotky historická vozidla". Co se vlastně děje před tím, než vše "začne"?
V sobotu se v Letňanech sešlo hned devět trolejbusů. Šest jich jezdilo a vozilo cestující, tři byly vystavené. Pragovka na místo přijela jen na jediný den a v neděli už byla klasicky k vidění v Muzeu MHD ve Střešovicích. Vozy se sjely z různých koutů naší republiky. SOR TNS přijel přímo z výrobního závodu z Libchav, další vůz s karosérií SOR - Škoda 30Tr z Hradce Králové, dva vozy z Pardubic, Škoda 21TrACI z Muzea dopravy ve Strašicích a čtyři vozy byly místní - pražské. Většinu vozů na místo dovezl tahač DPP s návěsem Pavelli a jeho posádku čekalo pak i navrácení vozů zpět.
Sobotní ráno začíná pro posádky trolejbusů většinou na Klíčově, odkud je tahač dopravuje do Letňan. I Pragovka má svou posádku, ta si však musí vyzvednout vůz ve střešovickém muzeu. Pomocí vozu T3M ve trolejbus vytáhl z expozice a naložil na tahač, aby mohl v Letňanech sloužit jako statický exponát.
V Letňanech se Praga na podvalníku setkává se SORem TNS12, kterého z Klíčova popotáhl na plochu známý podnikový "Kačer". Trolejbus SOR z dodávky pro Jihlavu si na trolejbusový den oblékl nový PID polep. Stejně jako Pragovka nemá ještě dokončenou elektrickou výzbroj a tak je pouze vystaven. Sešel se tak nejmladší exponát vedle nejstaršího.
Třetím jen vystaveným vozem se stala Škoda 24Tr. Jako jediný vůz v Letňanech už je na 750V. To by při rekuperaci ohrožovalo ostatní trolejbusy na síti a tak jezdit nesmí!
Před zahájením proslovů se přidává i vůz z Hradce Králové ev.č.38 alias 9506 v Praze.
Oba historické trolejbusy se dobíjejí pouze za jízdy z dynama. Baterie přitom potřebují k sepnutí stykačů pro rozjezd. Málo dobité baterie, chlad a zapnuté topení vykonaly své. Před výjezdem tak ještě narychlo dobíjíme baterie s pomocí klíčovské čety elektrikářů. Čas kdy probíhaly slavnostní proslovy se využil pro dobíjení a úderem dané hodiny se rozjely první jízdy s hosty. Voltmetr pod řidičem naší "Osmičky" u regulátoru nabíjení svědčí o problémech. Vše, ale nakonec dobře dopadlo a "Osmička" odjezdila celou sobotu a neděli.
Slavnostní konvoj historických trolejbusů v deštivé sobotě vypadal snad pro každého nezvykle. VIP hosté a novináři absolvovali 3 jízdy. Po nich následnovalo společné focení trolejbusů dle scénáře, který jsme nacvičovali předchozí den. Po focení se trolejbusy rozjely s cestujícími, kteří si své lístky zakoupili na našem Fanshopu.
Zájem byl enormní. Proto se vedení rozhodlo uspořádat další "mimořádné jízdy", kdy prodej jízdenek probíhal v nástupní zastávce speciálních jízd. Na fotografii máme nástup cestujích do historických trolejbusů Škoda 21TrACI a Škoda 8Tr.
V neděli se počasí umoudřilo a tak byla příležitost pro fotografy pořídit záběry i s modrou oblohou. Luděk Vidím zachytil Tatru T400 na kruhovám objezdu Kostelecká. Právě naše Tatrovka musela z technických důvodů vynechat jednu jízdu, která byla ovšem po odstranění závady v zápětí nahrazena. Celý víkend tak můžeme prohlásit za úšpěný a to i díky ohlasům médií či cestující veřejností.
Trolejbusy se ve čtvrtek vrátily zase zpátky do Muzea MHD. Od následujícího víkendu můžetetak vidět všechny tři zástupce nejrozšířenějších typů trolejbusů v Praze pohromadě v expozici.
Pragovek i s prototypem bylo dodáno 12 kusů, Tatrovek (když sečteme všechny série) bylo 174 kusů a Škodovek 8Tr přišlo celkem 35 kusů.