Trolejbusy opět v Praze: Za oponou II.

26. 10. 2022

Víkend 15. a 16. října 2022 se nesl ve znamení trolejbusů, které byly k vidění na nové trolejbusové trati z Letňan do Čakovic. Kromě zahájení zkušebního provozu ve zmíněném úseku DPP připomněl i 50 let od zrušení trolejbusové trakce v Praze a zároveň 5 let od zahájení pilotního provozu v Prosecké ulici, čímž se pomyslně trolejbusy do Prahy vrátily. Pojďme se podívat na celou akci očima zaměstanců "Jednotky historická vozidla". Co se vlastně děje před tím, než vše "začne"?


V sobotu se v Letňanech sešlo hned devět trolejbusů. Šest jich jezdilo a vozilo cestující, tři byly vystavené. Pragovka na místo přijela jen na jediný den a v neděli už byla klasicky k vidění v Muzeu MHD ve Střešovicích. Vozy se sjely z různých koutů naší republiky. SOR TNS přijel přímo z výrobního závodu z Libchav, další vůz s karosérií SOR - Škoda 30Tr z Hradce Králové, dva vozy z Pardubic, Škoda 21TrACI z Muzea dopravy ve Strašicích a čtyři vozy byly místní - pražské. Většinu vozů na místo dovezl tahač DPP s návěsem Pavelli a jeho posádku čekalo pak i navrácení vozů zpět.

Foto: K.Hubková

Sobotní ráno začíná pro posádky trolejbusů většinou na Klíčově, odkud je tahač dopravuje do Letňan. I Pragovka má svou posádku, ta si však musí vyzvednout vůz ve střešovickém muzeu. Pomocí vozu T3M ve trolejbus vytáhl z expozice a naložil na tahač, aby mohl v Letňanech sloužit jako statický exponát.

 

 

 

 

foto: Luděk Vidím

V Letňanech se Praga na podvalníku setkává se SORem TNS12, kterého z Klíčova popotáhl na plochu známý  podnikový "Kačer". Trolejbus SOR z dodávky pro Jihlavu si na trolejbusový den oblékl nový PID polep. Stejně jako Pragovka nemá ještě dokončenou elektrickou výzbroj a tak je pouze vystaven. Sešel se tak nejmladší exponát vedle nejstaršího.

 

 

 

 

Foto: Luděk Vidím
Foto: Luděk Vidím

Třetím jen vystaveným vozem se stala Škoda 24Tr. Jako jediný vůz v Letňanech už je na 750V. To by při rekuperaci ohrožovalo ostatní trolejbusy na síti a tak jezdit nesmí!

Před zahájením proslovů se přidává i vůz z Hradce Králové ev.č.38 alias 9506 v Praze.

 

 

 

Foto: L.Vidím

Oba historické trolejbusy se dobíjejí pouze za jízdy z dynama. Baterie přitom potřebují k sepnutí stykačů pro rozjezd. Málo dobité baterie, chlad a zapnuté topení vykonaly své. Před výjezdem tak ještě narychlo dobíjíme baterie s pomocí klíčovské čety elektrikářů. Čas kdy probíhaly slavnostní proslovy se využil pro dobíjení a úderem dané hodiny se rozjely první jízdy s hosty. Voltmetr pod řidičem naší "Osmičky" u regulátoru nabíjení svědčí o problémech. Vše, ale nakonec dobře dopadlo a "Osmička" odjezdila celou sobotu a neděli.

 

 

 

Foto: Luděk Vidím

Slavnostní konvoj historických trolejbusů v deštivé sobotě vypadal snad pro každého nezvykle. VIP hosté a novináři absolvovali 3 jízdy. Po nich následnovalo společné focení trolejbusů dle scénáře, který jsme nacvičovali předchozí den. Po focení se trolejbusy rozjely s cestujícími, kteří si své lístky zakoupili na našem Fanshopu.

 

 

 

 

Foto: Luděk Vidím

Zájem byl enormní. Proto se vedení rozhodlo uspořádat další "mimořádné jízdy", kdy prodej jízdenek probíhal v nástupní zastávce speciálních jízd. Na fotografii máme nástup cestujích do historických trolejbusů Škoda 21TrACI a Škoda 8Tr.

 

 

 

 

 

Foto: Luděk Vidím

V neděli se počasí umoudřilo a tak byla příležitost pro fotografy pořídit záběry i s modrou oblohou. Luděk Vidím zachytil Tatru T400 na kruhovám objezdu Kostelecká. Právě naše Tatrovka musela z technických důvodů vynechat jednu jízdu, která byla ovšem po odstranění závady v zápětí nahrazena. Celý víkend tak můžeme prohlásit za úšpěný a to i díky ohlasům médií či cestující veřejností.

 

 

 

 

Tatra T400
Škoda  8Tr

Trolejbusy se ve čtvrtek vrátily zase zpátky do Muzea MHD. Od následujícího víkendu můžetetak vidět všechny tři zástupce nejrozšířenějších typů trolejbusů v Praze pohromadě v expozici.

 

 

 

 

Pragovek i s prototypem bylo dodáno 12 kusů, Tatrovek (když sečteme všechny série) bylo 174 kusů a Škodovek 8Tr přišlo celkem 35 kusů.