26. 10. 2022
Trolejbusová doprava v Praze byla provozována mezi lety 1936 a 1972 na rozsáhlé síti, která však byla zrušena. Ve 30. letech 20. století se jednalo o první moderní trolejbusový provoz v Československu. Pojďte se s námi začíst o jedné z tratí, která je aktuálně pro novodobý provoz trolejbusů v praze nejzásadnější.
Trolejbusy v Praze jezdily v prvním trolejbusovém systému od roku 1936 až do roku 1972. Po tratích v oblasti Střešovic a Anděla nastal mezi lety 1949 a 1954 velký boom nových tratí a vznikla naprostá většina tehdejší trolejbusové sítě. Stavělo se na Vinohradech, Žižkově či v Bubenči. Na plán odlehčení tramvajové dopravy navázal další, Výhledový plán Dopravního podniku hl. m. Prahy do roku 1960. Podle něj mělo dojít k obsluze i obcí mimo Velkou Prahu trolejbusovými linkami. Vznikla tak například trolejbusová trať Libeň (U Kříže)–Prosek–Letňany-Čakovice (továrna Avia) nebo trať Smíchov (Na Újezdě)- Velká Chuchle.
Nás dnes zajímá právě trať Libeň- Čakovice
Hlavním důvodem pro výstavbu trolejbusu na mimopražské území byla továrna Avia, kam bylo potřeba navážet dělníky. Trolejbus se do Letňan a na okraj Čakovic rozjel v srpnu 1952. V Letňanech byla nácestná smyčka umožńující obracení vozů z Prahy. Po celou dobu existence nedošlo k žádným změnám a trať zůstala v podstatě izolována od zbytku trolejbusové sítě. S tou byla spojena jen manipulační stopou okolo vozovny Na Švábkách (dodnes existující původní Křižíkova vozovna z roku 1896). Cestující na pražském konci mohli přestoupit na tramvaje v zastávce U Kříže kde byla i tramvajová bloková smyčka.
Předčasný konec trolejbusové linky 58 učinil propad vozovky v červenci 1965, kdy vznikl v Prosecké ulici kráter o průměru 10 metrů a hloubce 4 metrů. Prosek je vyhlášený rozsáhlým labyrintem chodeb vytesaných v pískovcových skalách. Trolejbusy narychlo nahradily autobusy, na podzim téhož roku však bylo rozhodnuto o ukončení provozu trolejbusů natrvalo a linku 58 si rozdělilo hned několik autobusových linek.
Současná trolejbusová linka 58 z Palmovky do Čakovic má s tou původní společný jen počáteční úsek mezi zastávkami Kundratka a Kellerka. Na snímku z roku 2018 je na počátku této krátké zkušební trati zachycen muzejní vůz Škoda 8Tr 494.
Původní trať do Čakovic začínala blokovou smyčkou U Kříže, kde cestující přestupovali na "elektriku". S pražskou trolejbusovou sítí byla trať spojena manipulační stopou podél tramvajové trati a Voctářovou ulicí k vozovně Na Švábkách.
Text obrázku:Troljebus 421 v libeňské Hejtmánkově ulici, která byla součástí blokové smyčky U Kříže. Levá trolej je vedena z ulice Srbovy, trolej zprava přichází třídou Rudé armády (dnes Zenklova) od vozovny Libeň. Jednokolejná tramvajová trať byla rovněž blokovou smyčkou.
Prosecká ulice v horní části u Kellerky. Snímek z roku 2017 je ze zahájení zkušebního provozu a ukazuje dvě třetiny tehdejšího vozového parku pražských trolejbusů.
Z letňanské trati mnoho fotografií není. Byla to vlastně meziměstská trať, za Prosekem trolejbusy opuštěly Prahu.
Text pod obrázkem: Prototyp IV. série přijíždí po přeložce Letňanské ulice na Proseku. Zasněženou ulicí uprostřed snímku vedla původní trať. Osobní automobil po výpadovce od Kbel, levý bok trolejbusu se nachazí zhruba v úrovni dnešní vrátnice klíčovských garáží.
Mapa z roku 1961 nám ukazuje linku 58 opouštějící hranice Prahy. Na screenu z mapy.cz jsme se pokusili zakreslit trať 58 do současné mapy.
Trať je nejprve přerušena proseckou estakádou (Vysočanská) a pak jí přetíná městský okruh (Kbelská). Výstavbou mimoúrovňových křižovatek se úplně změnil charakter okolí.
Křižovatka ulic Beranových a Tupolevova. Tady se kříží původní a současná trolejbusová trať. Autobus linky 195 jede ze starých Letňan a odbočuje k terminálu Letňany pod dráty v Tupolevově ulici. Rovně by jel po původní trase, ale ta je právě přerušena silničním okruhem.
Jediný snímek přímo z Letňanské zástavby.
Text obrázku: Náves ve straých Letňanech, od Praha přijíždi trolejbus 416n alince 52. V době pořízení snímku bylo toto místo za hranicemi Prahy. Kolem rohového domu je vedena bloková smyčka Letňany, sloužící k obrazení vybraných spojů.
Konečná trolejbusů v Čakovicích u Avie, kde byla opět bloková smyčka. Čakovic se trolejbusy dotkly jen okrajově, přes železniční přejezd nejezdily.
Dne 24.8.1952 přijely trolejbusy slavnostně poprvé do Čakovic na dnešní Kosteleckou ulici.
Dne 9.7.1965 došlo k velkému propadu vozovky Prosecké ulice. Okamžitě došlo k přerušení provozu a trolejbusy byly nahrazeny autobusy. Zpočátku jezdily autobusy jako linka 58, ale 29.11.1965 bylo rozhodnuto o definitivní náhradě trolejbusů autobusy linek 140, 151 a 152. Nepotřebné trolejbusy byly odtaženy na plochu ve Voctářově ulici kde vyčkávaly na další osud.
Kdyby se tvůrci současné stopy trolejbusové trati chtěli držet původního projektu, museli by obejít areál Avie Veselskou a Tupolevovou.
Současná trať sjízdná pro klasické trolejbusy začíná smyčkou v terminálu Letňany, kde jsou i dvě samostané stopy pro nabíjení baterových trolejbusů nebo autobusů s pantografem. Do a od terminálu Letňany vyjede trolejbus Beladovou ulicí, pro bateriové trolejbusy přijíždějící od Palmovky jsou v zastávce Letňany natrolejovací stříšky. Beladova plynule navazuje na Tupolevovu a hned na prvních semaforech se kříží s původní trasou v ulici Beranových. Tam je také jediný ostřejší oblouk jinak téměř rovné trati.
Kruhový objezd na křížení s Veselskou ulicí. Tudy je vedena i objížďka ulice zabrané Avií.
Pro klasický trolejbus končí trať kruhovým objezdem na křižovatce s Kosteleckou ulicí u obchodního centra Čakovice.Zde je i jediná vzdušná vyhybka v pražské trolejbusové síti. Napojuje se zde stopa linky 58 od zastávky OC Čakovice.
Na kruháku je i jediná vzdušná vyhybka v pražské trolejbusové síti. Napojuje se zde stopa linky 58 od zastávky OC Čakovice. Samostatná nabíjecí stopa s nezbytnými natrolejovacími stříškami je až v konečné zastávce linky 58, Čakovice.