Bývalý sněhový pluh

21. 02. 2023

V dubnu 2017 jsme převezli z chatové osady v Hloubětíně skříň bývalého sněhového pluhu z roku 1907. O její objevení se zasloužil Honza Arazim a aktivně spolupracoval i při vyproštění a převozu. Velkou zásluhu ovšem mají i podnikoví hasiči a parta Výtopny Zlíchov, kteří poskytli jeřáb a valník na převoz.

Chatová kolonie v Hloubětíně U Elektry. Sem byla v roce 1956 dovezena skříň bývalého sněhového pluhu a strávila zde 61 let v roli chatky. Nový majitel ji postupně dostavěl a jeho nástupci chaloupku dále vylepšovali. Chatová osada však postupně začala ustupovat nové zástavbě. Na jaře 2017 se do demontáže chatky pustila parta hasičů DPP. Poslední majitelka nám jí věnovala za odvoz. 

Skříň z bývalého sněhového pluhu byla úspěšně složena do depozitáře muzea MHD 6. dubna 2017. Zbývala otázka co s ní dál. Pokud by došlo k výhledové rekonstrukci, bylo by zřejmě nutné velkou část dřevěné skříně nahradit novými trámky. Nabízela se možnost vystavit zatím torzo tramvaje v nálezovém stavu a předvést tak návštěvníkům z jakých trosek některé naše exponáty vzešly. Pro tento ůčel však bylo potřeba usadit skříň na lepší pojezd a pevně jí s ním spojit. Volba nakonec padla na už nevyužívaný jalový podvozek určený pro obsluhu tyčového sběrače vozů řady T. Podvozku musel být změněn rozvor náprav a dosazen rám, který zpevní poškozený dřevěný rám samotné skříně. Podvozek se povedlo upravit během zimy 2017/18 a tak byl před sezonou připraven pro usazení tramvajové skříně.

Po usazení na podvozek byl nově vzniklý vůz upraven tak, aby ukázal návštěvníkům jakou cestu musely prodělat některé nejstarší vozy v naší expozici. Podobně se získaly všechny vlečné vozy známé pod přezdívkou Vamberák, včetně těch provozních. Karoserie nakonec představuje z jednoho pohledu chatičku a z druhého vrak tramvaje. Interier byl nakonec upraven do podoby chatky včetně figuríny jejího posledního obyvatele. Ten nám chatku, podle svých slov, hlídal před zničením. V budoucnu může nastat i situace, že bude karoserie opravena, ale pro zprovoznění by bylo potřeba vyrobit i celý podvozek, který byl využit pro další účely přímo u DPP. Většinou pro stavbu různých pomocných vozíků.

/LV/