Z archivu: Nový typ autobusu v pražských ulicích

08. 03. 2023

Před dvaceti lety se v pražských ulicích a uličkách objevily nové minibusy Ikarus E 91, určené pro obsluhu nově zavedené autobusové linky č.291. Linka spojující dopravní uzly I. P. Pavlova a Karlovo náměstí s přímou dopravní obsluhou většiny zdravotnických zařízení v oblasti Karlova, byla uvedena do provozu v pátek 18. dubna 2003. Tehdejší technický náměstek o. z. Autobusy, Ing. Jiří Pilař, popsal v časopise DP kontakt nová vozidla určená pro provoz na této lince.

Pro nově zaváděnou linku č. 291 v oblasti Karlova byly v březnu naší společností zakoupeny tři kusy „speciálních“ nízkopodlažních minibusů. Přívlastek „speciálních“ je dán tím, že trasa linky 291 vede po velmi úzkých komunikacích s požadavkem na časté a velmi ostré odbočení. Splnění tohoto požadavku bylo i jedním z hlavních kritérií veřejné soutěže na dodávku těchto autobusů, ze které jako vítěz vyšla Karosa a. s. s nabízenými autobusy  Ikarus E 91. Tyto autobusy byly vyrobeny v závodě Ikarus Special Coach Factory v Budapešti, který je stejně jako Karosa a. s. součástí skupiny Irisbus. Protože se jedná o první autobus menších rozměrů, tzv. minibus, v našem vozovém parku, připojuji alespoň stručný popis vozidla. 

Jedná se o autobus postavený na podvozku Rába, který má karoserii z nerezové oceli a celkovou délku 7 901 mm. Zejména tato délka, ale i rozvor 3 650 mm a celková šířka 2 376 mm předurčují tomuto autobusu velmi dobrou manévrovatelnost, kterou bude na své trase opravdu potřebovat. I při svých malých rozměrech má poměrně velkou celkovou obsaditelnost, a to 41 míst, z toho 19 k sezení. Autobus je vybaven motorem Daimler Chrysler ON 904 LA o výkonu 130 kW, který splňuje emisní normu EURO 3, a automatickou pětistupňovou převodovkou Allison S 2000. Výška podlahy je 360 mm nad úrovní vozovky, což ho řadí mezi nízkopodlažní autobusy, kde cestující při nástupu do vozidla nenaleznou žádné schody. Autobus má dvoje dveře: přední o šířce 896 mm a střední o šířce 1 350 mm. V prostoru těchto středních dveří je zároveň osazena výklopná plošina pro umožnění nájezdu vozíků pro invalidy či kočárků. V autobuse nalezneme kompletní informační systém včetně oboustranného bočního transparentu. Pracoviště řidiče je zpracováno přehledně a je doplněno klimatizací stejného typu jako v autobusech dodávaných Karosou a. s. Na pohled působí autobus velmi dobrým estetickým dojmem a též vnitřní interiér je koncipován příjemně a s ohledem na cestující. 

Popřejme tedy těmto novým autobusům do provozu na lince č. 291 mnoho ujetých kilometrů bez závad a cestujícím spokojenost při jejich používání.