30 let Muzea MHD (1993 - 2023) 2. část

08. 03. 2023

První příspěvek nám připomněl přeměnu vozovny na Muzeum. Nyní se podíváme do expozice těsně před otevřením a na slavnost samotnou.

V roce 1993 byl vystavován jen jeden trolejbus, druhý se teprve opravoval a autobusy (také dva) se vystavovaly všechny dva?. Vůz koňky byl a je stále jen jeden (i když se v té době uvažovalo o stavbě repliky zavřeného vozu), co se tramvají týče tak tam za léta, až na vyjímky, přibývaly jen ty nové. Třeba Tétrojku jsme v muzeu měli jen jednu a do budoucna se počítalo ještě s tyristorovou verzí. Nikdo netušil, že dojde k vytvoření ještě modernějšího modelu, který dokonce přežije novější typ T6A5.

S předstihem v té době byla podezděna kolej pro vozy metra, aktuálně se hovořilo o konci vozů Ečs a zatím nebyla ani žádná úvaha o zachování provozní soupravy. Metro se v té době zdálo pro turisty jako nezáživný cíl.

/LV/

V době zahájení provozu muzea MHD, roce 1993, jsme vystavovali jen jeden trolejbus. Škoda 8Tr z roku 1960, poslední typ prvního období pražských trolejbusů.
 
Součástí sbírek byly dva autobusy, Jelcz 272 na podvozku RTO 706 (rok 1973) a ŠM 11 z roku 1981, pocházející poslední série "ešemek".
Základem celé sbírky byla velká kolekce dvounápravových tramvají z produkce továrny Ringhoffer. Na snímku vůz architekta Kotěry 275 vyrobený v roce 1908, vlek 624 je o rok mladší (1909).
 
Kolekci tramvají doplňují i speciální vozy, lokomotiva vlastní stavby DPP z roku 1952 a "sklápěčka" 4053 jejiž základ pochází z roku 1917. V pozadí se krčí služební vůz 4217 ex 355 z roku 1915.
 
Autorem trakčního vedení v muzeu se stal ing.Ladislav Podivín (šéf pardubických trolejářů) a tak je při "kolaudaci" přítomno i služební auto z DP Pardubice, trolej samotnou zavěšovala firma Elektroline, které patří Nissan s montážní plošinou.
 
Ještě před slavnostním otevřením byl z muzea vysílán přímy přenos České televize pořad "Kontakt92". Kromě jiného probíhal i živý vstup z jedoucí tramvaje 351. Televizní technika měla tehdy novinku magnetickou anténu na střechu, ale u naší dřevěné tramvaje anténa na techniky pořád padala. Nakonec se musela přichytit na plechový budník s číslem.
 
Stříhání pásky se ujal tehdejší pražský primátor ing.Jan Koukal.
 
Slavnostní projev má generální ředitel ing.Milan Hašek, uniformy za ním jsou Zdeněk Nováček (černá uniforma a vousy), Jan Horský (modrá uniforma) a úplně vpravo se za knírek tahá Pavel Roll (v roce 1993 jediný tramvajový průvodčí v Praze).