ČlánkyTrochu velikonoční téma, vlečné vozy zvané vajíčka
Trochu velikonoční téma, vlečné vozy zvané vajíčka
Podle návrhu architekta Jana Kotěry vznikly krásně zaoblené vlečňáky, vzhledové odpovídající motorovým vozům. Ringhoffer vyrobil pro Elektrické dráhy celkem 70 těchto vozů.
V roce 1909 sérii ev.č.623-ev.č.652 a v následujícím ev.č.653-ev.č.692. Původní vzhled vzů s plošinami vybavenými mřížovými dvířky prošel během provozu dvěma velkými úpravami. Na přelomu dvacátých až třicátých let byly zrušeny přepážky plošin a mřížová dvířka nahrazena dvoukřídlými dveřmi. V poválečné éře pak byla zpevněna karoserie nahrazením vyjímatelných oken polospouštěcími a zesílením sloupků. U posledních vozů dokonce došlo ke zmenšení oken a přídání jednoho sloupku. Místo tří oken pak tedy měly vozy čtyři.
Úpravou procházela i další výstroj, místo jedné brzdové zásuvky uprostřed čela se objevily dvě po stranách a kvůli příliš slinému brzdnému účinku osmišpalkové brzdy byl počet zdrží snížen na čtyři jen na vnějších stranách kol.
Vyřazování vozů začalo v polovině padesátých let, poslední vůz byl vyřazen v roce 1964. Ve Střešovicích máme hned tři vajíčka: ev.č.624, ev.č.628 a ev.č.638. Dva vozy patří mezi muzejní "zkameněliny". Jen vůz ev.č.628, ač v nejstarší možné podobě, je určen pro komerční provoz.