ČlánkyTrochu velikonoční téma, vlečné vozy zvané vajíčka
Trochu velikonoční téma, vlečné vozy zvané vajíčka
Podle návrhu architekta Jana Kotěry vznikly krásně zaoblené vlečňáky, vzhledové odpovídající motorovým vozům. Ringhoffer vyrobil pro Elektrické dráhy celkem 70 těchto vozů.
V roce 1909 sérii ev.č.623-ev.č.652 a v následujícím ev.č.653-ev.č.692. Původní vzhled vzů s plošinami vybavenými mřížovými dvířky prošel během provozu dvěma velkými úpravami. Na přelomu dvacátých až třicátých let byly zrušeny přepážky plošin a mřížová dvířka nahrazena dvoukřídlými dveřmi. V poválečné éře pak byla zpevněna karoserie nahrazením vyjímatelných oken polospouštěcími a zesílením sloupků. U posledních vozů dokonce došlo ke zmenšení oken a přídání jednoho sloupku. Místo tří oken pak tedy měly vozy čtyři.
Úpravou procházela i další výstroj, místo jedné brzdové zásuvky uprostřed čela se objevily dvě po stranách a kvůli příliš slinému brzdnému účinku osmišpalkové brzdy byl počet zdrží snížen na čtyři jen na vnějších stranách kol.
Vyřazování vozů začalo v polovině padesátých let, poslední vůz byl vyřazen v roce 1964. Ve Střešovicích máme hned tři vajíčka: ev.č.624, ev.č.628 a ev.č.638. Dva vozy patří mezi muzejní "zkameněliny". Jen vůz ev.č.628, ač v nejstarší možné podobě, je určen pro komerční provoz.
/LV/
Vlečný vůz známý pod přezdívkou "vajíčko" na Smetanově nábřeží při průvodu v roce 2015. Vůz ev.č.624 patří do první série "vajíček" 623 - 652 vyrobené v roce 1909. I když ve třicátých letech prošel modernizací dosazením dvoukřídlých vstupních dveří a odstraněním přepážek, v roce 1949 se dočkal i polospouštěcích oken. Při rekonstrukci na muzejní mu byly okna zrekonstruovány jako původní vyjímatelná. Vůz se dočkal úplného konce provozu v roce 1964.Druhé muzejní "vajíčko" číslo 638 představuje vrcholnou modernizaci v poválečných letech. Výměnou oken za čtyři polospouštěcí se zvětšila tuhost karoserie, vůz byl přitom vyřazen ve stejném roce jako starší provedení se třemi okny. Snímek z vozovny Hloubětín při jízdě ze soustruhu v roce 2015.Třetím "vajíčkem" ve Střešovicích je provozní vůz číslo 628. Jako jeden z mála se kupodivu dochoval i s původním pojezdem, ale skříň byla kompletnbě zbourána a postavena znovu v co nejstarším provedení. Samozřejmě ústupky nutnými pro provoz. Nezvyklá souprava s motorovým vozem "ponorka" při služební jízdě do dílen v Hostivaři 2010.Hned dvojice "vajíček" tentokrát modernizovaných polospouštěcími okny, ale jen třemi o něco menšími. Souprava je zachycena pod Muzeem na Václavském náměstí v 60.letech minulého století. Zdroj: Zaniklý svět tramvají.Davle 1976, střecha vozu 624 ztratila svou původní oblost, přesto se povedla velká část konstrukce zachovat, kvůli původnosti se nechal vůz s rekonstruovanými vstupy bez plošinových přepážek.Druhý muzejní vůz 638 zůstal po celou dobu existence v Praze u DPP. Změnil jen působiště z kolejí se přestěhoval do loděnice na Smíchově kde sloužil jako domek strážného.Interier "vajíček" byl ve třicátých letech standartizován jako u všech pražských vozů na podélné lavice a dvoukřídlé dveře.Běžným standardem byla i měrka na placené zavazadlo. Pokud průvodčí zjistil, že kufr překračuje rozměry mírky byl oprávněn vybrat poplatek.Vlečné vozy jsou brzděny elektricky brzdovým proudem z motorového vozu, ten spíná "solenoid" pod vozem. Aby brzdy správně fungovaly nastavují se pomocí "ráčny" s článkovým řetezem.Provozní vůz 628 byl vzhledem k celkové rekonstrukci karoserie vyhotoven ve verzi s přepážkami a místo dvoukřídlých dveří jen s mřížovými dvířky. Oprava vozu byla dokončena v roce 1998.Interier vozu 628 je zhotoven v původním kombinovaném provedení lavic.Vajíčko 638 s polospouštěcími okny tvoří soupravu společně s "krátkým vamberákem" 728 a motorovým vozem 297.