30 let Muzea MHD (1993 - 2023) 5. část

Rok 1994, druhý rok muzea, nebyl nijak bohatý na přírustky. Vlečný vůz Krasin ev.č.1314 završil rekonstrukci spodku zkušební jízdou. Po výměně ložisek je potřeba je zajet a ověřit zda nehřejí. K cíli se přiblížil motorový vůz ev..297, prošel hostivařskou lakovnou a ve Střešovicích následně pokračovalo jeho dostrojování.

Slibně se rozběhlo jednání o získání autobusu RO 706 z Humpolce. Tam jsme se i vypravili a provedli několik sond k ověření totožnosti vozu.

Opravou, výměnou bloku motoru, prošla ŠM 11. V zimě 1992/93 vinou silných mrazů při pobytu v nedokončených halách muzea, došlo k zamrznutí zbytku vody v motoru. Eškové autobusy s ležatým motorem se bohužel špatně vypouštějí. Ve Střešovicích tu zimu dokonce zamrzl i hlavní přívod vody do vozovny. Autobus se z opravy vrátil v roce 1994.

/LV/

Krasin ev.č.1314 (nejstarší vůz tohoto typu, který zůstal od výroby u DPP) prodělal opravu spodku. Stal se posledním dvouosým vozem na stanovišti "těžké údržby" ve vozovně Pankrác. Těžká údržba byla poté přesunuta do střešovické vozovny. Snímek zachycuje zkušební jízdu, zajíždění ložisek, na Spořilově na jaře 1994 za pracovním vozem ev.č.4217. Nedokončenost skříně zdůrazňují chybějící "budníky" na střeše.
K dokončení se posunula oprava motorového vozu ev.č.297 (ex brus ev.č.4091). Téměř dokončený vůz byl převezen do hostivařských dílen kde obdržel nátěr včetně ozdobných linek. Snímek z vrátnice Ústředních dílen zachycuje okamžik odvozu tramvaje na dostrojení ve Střešovicích. V čele soupravy je opět služební vůz ev.č.4217. Cílem rekonstrukce byla účast vozu ve výročním průvodu ke 120.letům tramvají v Praze v následujícím roce, tedy 1995.
V roce 1994 hledač vraků Honza Arazim propojil vedení muzea s majitelem autobusu RO. Ještě v tom roce jsme pana Diviše v Humpolci navštívili. Právnickou terminologií by se dalo říci, že byla uzavřena smlouva o smlouvě budoucí...
Pohled na zadek "ROčka". Fotka Honzy Arazima na kterou lákal správce muzejní sbírky Luboše Kyselu. Autobus sloužil pro přepravu závodní buginy, čemuž odpovídal odklápěcí zadek.
A když jsme u těch zadků. V létě 1994 bylo dokončeno oplechování zadního čela Tatry T400, včetně olištování a střešního budníčku pro číslo linky.
V Rustonce probíhala oprava vamberáku ev.č.638, v Hostivaři pak tramvaje TII a montážního vozu Praga RN.
Přednostně se však hostivařská motorárna věnovala naší "eŠeMce". Té vlivem velkých mrazů, během pobytu v nevytápěných halách střešovického muzea, praskl blok motoru. Pro příště už byla ochrana motoru řešena místo vypouštění vody, nalitím nemrznoucí směsi. Navíc po dokončení rekonstrukce vozovny na muzeum, jsou všechny haly vozovny vytápěny nebo alespoň temperovány.