30 let Muzea MHD (1993 - 2023) 6. část

Dnešní díl o historii Muzea MHD je z výročního roku 1995. Výročním protože v roce 1875 se v Praze rozjela koňská tramvaj a tak se tento rok bere jako počátek nejen všech tramvají v Praze, ale i celé MHD. První průvod se konal k padesáti letům a od té doby, pokud to situace dovolila, se průvod v "kulatých" letech jako tradice dodržuje.

Hlavní činností takvého jubilejního roku je  pak všechny vozy seřídit, vyzkoušet a vybrat a zacvičit posádky. Muzejní vozy měly v těch dobách zrušené průkazy způsobilosti, což znamenalo i spoustu administrativy, aby se vozům "vrátily papíry". To se ostatně opakovalo při každém výročí a postupně se to mění teprve  v současnosti.

Novinkou ve vozovém parku se stala opravená Karosa B 731 ev.č.3709 a motorový vůz Ringhoffer ev.č.297. Získán byl vrak trolejbusu Praga TOT. Trolejbus sehnal fanda a kolega Honza Arazim a s partou kamarádů jej připravil na odvoz do muzejní sbírky, kam vozidlo věnoval. Přeprava vozu samotného se neobešla bez naší asistence. V podnikových dílnách v Hostivaři a na Bohdalci byly zrepasovány disky kol a nově obuty pneumatikami.

Kromě získání vozidel jsme rozšířili sbírku i o poslední existující sněhovou radlici. Ta dosud spočívala na vokovickém pluhu 4225 a před sešrotováním jsme jí zachránili transportem na střešovický dvůr. Dnes spočívá jako náklad na nákladním vleku ev.č.5007 a díky tomu se účastňuje i výročních průvodů.

/LV/

V lednu jsme jeli na Kačerov vybrat Karosu do muzejní sbírky. V nabídce byly hned dvě: ev.č.3708 a ev.č.3709, obě vypadaly stejně opotřebovaně.
Už v listopadu stála vybraná a opravená Karosa v.č.3709 na muzejním dvoře. Oprava proběhla rychle i díky tomu, že se tyto autobusy ještě běžně servisovaly. Občas tedy byl problém přesvědčit agenturní pracovníky v dílnách, aby tam vrátili trochu zašlý původní díl a nedávali tam modernější variantu třeba svítidel.
Z Vokovic jsme poměrně obtížně dovezli sněhovou radlici z tramvajového pluhu ev.č.4225. Vůz už sám nebyl schopen jízdy a ve Vokovicích nebylo (a tuším stále není) možné otočit tramvaj do protisměru. Celou cestu jsme vůz museli sunout. Po demontáži radlice jsme vůz už odtáhli zase zpátky. Nakonec zůstal zachován i vůz samotný, neboť byl později vytipován k přestavbě na původní ev.č.412.
V květnu se konala na dvoře malá slavnost, křest dokončeného vozu ev.č.297. Křtu se zůčastnil ředitel ED ing.Rudolf Bažant a generální ředitel DPP ing.Milan Houfek.
Slavnostní stíhání pásky trvalé expoziční součásti "Bez drátů to nejede!" dne 18.5.1995 ředitelem ED ing.Rudolfem Bažantem a generálním ředitelem DPP ing.Milanem Houfkem.
Během letních prázdnin parta nadšenců získala a s naší pomocí opravila a převezla do muzea nejstarší dochovaný trolejbus u nás, Pragu TOT.
Trolejbus Praga stál posléze na dvoře muzea.
Hlavní činnost toho roku směřovala k úspěšnému průběhu tramvajového průvodu ke 120.výročí. V hostivařských dílnách probíhala oprava elektrické výzbroje vozu Mevro ev.č.3083.
Počátkem září se mevro přidalo do skupiny tramvají chystaných na průvod. Snímek z Krejcárku během návratu z dílen.
Všechny vozy musely vykonat zábrzdné zkoušky a zácvik s určeným řidičem. Jedna z mnohých jízd s lokomotivou ev.č.4072 před Masarykovým nádražím. Podle plakátu slavili železničáři také a přímo v depu Masarykovo nádraží probíhala výstava.
Tam ovšem vystavovalo především Národní Technické Muzeum. A tak alespoň symbolicky jedna fotografie lokomotivy Františka Křižíka určené pro vídeňskou městskou dráhu.