Ve Střešovicích jsou stále v provozu využívány kolejnice z roku 1908

20. 04. 2023

Stavba vozovny Střešovice byla zahájena 26. října 1908 a dokončena 1. září 1909. Dne 24. října 1909 pak zahájila provoz 12 vypravenými vlaky. Po dokončení tvořily vozovnu tři lodě po pěti kolejích. První dvě lodi byly umístěny ve stejné výškové úrovni, třetí o 1,2 m níže. První vozy typu T3 se ve vozovně objevily v roce 1965 a v souvislosti s jejich dodáním došlo k rekonstrukcím kolejí uvnitř lodí.

Po změně běžné vozovny na muzeum se již žádná větší oprava kolejí v areálu neprováděla. Nyní se připravuje zásadní rekonstrukce kolejové harfy, která začne po dokončení výstavby autobusové haly. Jedenáctá kolej se však rozhodla nečekat na zasloužený důchod a odebrala se do něj ihned. V prostoru mezi vraty se totiž stále jezdí po původních kolejnicích z roku 1908. Uvnitř třetí lodě (koleje 11. - 15.) sice proběhla v roce 1965 rekonstrukce pro vozy T spojená s výměnou kolejnic a podezděním kolejí, ale ta evidentně těsně před vraty skončila. Jedním z důvodů mohly být betonové prahy ve vratech vozovny, kde byly použity kolejnice s nižší výškou stojiny a snaha o zjednodušení práce při tehdejší rekonstrukci, aby prahy nemusely být pro nové kolejnice s vyšší stojinou vybourány

No a na zmíněné 11. koleji se kolejnice propadla natolik, že málem došlo ke střetu tramvaje s konstrukcí vrat vozovny. Situace byla díky vrchní stavbě Dopravního podniku rychle vyřešena a tak se můžeme podívat jak oprava probíhala.

                                                                                       

Kolej pod tramvají se prohla natolik, že se okraj střechy téměř dotkl vrat. Po kontrole koleje 12. dubna byl okamžitě zakázán vjezd do vrat na 11.koleji, naši trolejáři vyvěšují příslušnou návěst, přikazující zůstat stát před ní. | Foto: Luděk Vidím
Po odkrytí dlažby v okolí lomu kolejnice se ukázala příčina. Kolejnice už natolik zkorodovala, že prakticky zmizela pata i stojina. | Foto: Luděk Vidím
V pondělí 17.dubna se parta vrchní stavby vrhla na opravu. Byl vyměněn osmimetrový kus od spoje před vraty k poškozenému místu s přesahem. | Foto: Luděk Vidím
Detail letopočtu na kolejnici ve vratech. | Foto: Petr Špitálský
Zkorodované kolejnice pochází z roku 1908, uvnitř haly sice proběhla rekonstrukce pro vozy T v roce 1965, ale ta evidentně těsně před vraty skončila. Jedním z důvodů mohly být betonové prahy ve vratech vozovny, kde byly použity kolejnice s nižší výškou stojiny a zjednodušení práce při tehdejší rekonstrukci, kdy prahy nemusely být pro nové kolejnice s vyšší stojinou vybourány.  | Foto: Luděk Vidím
Odřezání poškozeného místa. | Foto: Luděk Vidím
Po uložení nových kolejnic na místo přichází na řadu svářeči. | Foto: Petr Špitálský
Svářečský Mercedes Unimog se zkušebním dvoucestným adaptérem na koleje Zagro. | Foto: Luděk Vidím
Kleště a elektroda se moc nezměnily, původní svářečské automobily byly na podvozcích vyřazených autobusů. Na snímku Praga N, jako zdroj napětí slouží přímo trolej trakčního vedení, proud do zařízení na autě je z troleje brán pomocí tyče s kabelem tzv. zlodějky. Foto: Archiv DPP.
Zlodějky můžete spatřit i v naší expozici, na dřevěné tyči je dokonce jednoduchá pojistka ze slabšího drátu. | Foto: Luděk Vidím
Kolejnice ve Střešovicích nejsou upevněny na pražcích a tak rozchod musí držet ocelové pásy - rozporky. | Foto: Petr Špitálský
Pásy se ke kolejnicím šroubují. Díru na správném místě lze dnes vyvrtat pomocí malé frézky. | Foto: Luděk Vidím
Po dvou dnech hotovo. Pouze nová zálivka mezi dlažebními kostkami naznačuje, že se zde něco dělo. | Foto: Petr Špitálský