ČlánkyVe Střešovicích jsou stále v provozu využívány kolejnice z roku 1908
Ve Střešovicích jsou stále v provozu využívány kolejnice z roku 1908
20. 04. 2023
Stavba vozovny Střešovice byla zahájena 26. října 1908 a dokončena 1. září 1909. Dne 24. října 1909 pak zahájila provoz 12 vypravenými vlaky. Po dokončení tvořily vozovnu tři lodě po pěti kolejích. První dvě lodi byly umístěny ve stejné výškové úrovni, třetí o 1,2 m níže. První vozy typu T3 se ve vozovně objevily v roce 1965 a v souvislosti s jejich dodáním došlo k rekonstrukcím kolejí uvnitř lodí.
Po změně běžné vozovny na muzeum se již žádná větší oprava kolejí v areálu neprováděla. Nyní se připravuje zásadní rekonstrukce kolejové harfy, která začne po dokončení výstavby autobusové haly. Jedenáctá kolej se však rozhodla nečekat na zasloužený důchod a odebrala se do něj ihned. V prostoru mezi vraty se totiž stále jezdí po původních kolejnicích z roku 1908. Uvnitř třetí lodě (koleje 11. - 15.) sice proběhla v roce 1965 rekonstrukce pro vozy T spojená s výměnou kolejnic a podezděním kolejí, ale ta evidentně těsně před vraty skončila. Jedním z důvodů mohly být betonové prahy ve vratech vozovny, kde byly použity kolejnice s nižší výškou stojiny a snaha o zjednodušení práce při tehdejší rekonstrukci, aby prahy nemusely být pro nové kolejnice s vyšší stojinou vybourány
No a na zmíněné 11. koleji se kolejnice propadla natolik, že málem došlo ke střetu tramvaje s konstrukcí vrat vozovny. Situace byla díky vrchní stavbě Dopravního podniku rychle vyřešena a tak se můžeme podívat jak oprava probíhala.