30 let Muzea MHD (1993 - 2023) 16. část

Každý rok s pětkou na konci je významný tím, že na něj připadá kulaté výročí zahájení provozu koňky v Praze (1875). Od roku 1965 se stalo tradicí uspořádat připomínkový průvod. V roce 2005 byl dokonce společný i pro autobusy.

Kromě příprav na průvod, které vrcholily od května do srpna, jsme se věnovali počínající opravě autobusové skříně Škoda (1929) a získání podvozku pod ní. K již existující vyhybkářské budce ze 60.let se povedlo objevit starší předchůdkyni a tak bylo zahájeno jednání s majiteli pozemku.

Dnes již víme, že se vše podařilo a budka dělá parádu v naší stálé expozici.

/LV/

Rok 2005 byl především rokem kulatého výročí zahájení tramvajového provozu v Praze. Všechny vozy učastnící se průvodu bylo potřeba oživit a tak se postupně objevovaly v pražských ulicích na zkušebních jízdách. Na snímku došlo k setkání T3 ev.č.6149 vytaženou z expozice s T1 ev.č.5002 na prvních zkušebních jízdách po dokončení opravy v Hostivaři u zastávky Veletržní.
První větší akcí roku 2005 bylo objevení vyhybkářské budky ze třicátých let na bývalém hřišti v Motole, kde sloužila co by pokladna. Dalším úkolem bylo zjistit majitele pozemku a domluvit případný dar - prodej a odvoz.
Karoserie z autobusu Škoda byla posazena na traverzy a odplechována okna. To jsme do té doby kvůli obavám ze ztráty pevnosti karoserie neudělali. Konečně to o něco víc připomínalo autobus.
Pro již domluvenou výměnu podvozku, který byl pod včelínem v Dolním Houžovci, se smontovala konstrukce pod kterou podvozek bude moci vyjet ven. Zároveň se opravila vyřazená maringotka od Vrchní stavby na výměnu.
Vozy řady T se v rámci příprav na průvod podrobily revizi v ústředních dílnách. Byly tam naváženy postupně, snímek zachycuje střídání vozu T1 a T2.
S autobusy se jsme se stačili ještě zúčastnit oslav v Děčíně.Kromě domácích autobusů byly zastoupen i britské vozy dovezené už dříve na oslavy do Ústí. Autobus Leyland britský vrstevník naší ŠM.
Maringotku naloženou traverzami pod včelín jsme v červenci převezli do Orlických hor. Ne všechno se ten den dařilo jak má a tak nás potkala cestou závada. Oprava kol u Hradce Králové.
Všechno jsme nakonec zvládli a tak odpoledne už stála maringotka na novém místě v Dolním Houžovci. Na vyjmutí podvozku budeme ovšem čekat do podzimu, až včely půjdou spát.
Prázdninové volno jsme zatím využili k dalším zkouškám. K těm nejatraktivnějším patřila jízda s koňmi. Koně si musí zvyknout na nový způsob práce pokud možno v klidném prostředí. Jako možnost byla vytipována vozovna Motol kde se dalo kroužit kolem dokola okolo haly a přes ulici.
S vozem T2 jsme se podívali třeba do Podbaby. Vlek pro obsluhu tyčového sběrače se ukrývá za vozem.
V září se uskutečnil průvod ke 130 letům tramvají v Praze, výročí je bráno jako počátek pravidelné MHD i když první omnibusy už vyrazily do pražských ulic už v roce 1830. Na snímku vlek na obsluhu tyčového sběrače během zatahování do vozovny. | Foto : Ondřej Láska.
Po rušném září jsme se v listopadu konečně vydali pro podvozek pod autobus Škoda. Po týdením pobytu v Orlických horách se povedlo podvozek vyjmout a následně převézt na opravu do Krnova.
Závěr roku patří už skoro tradičně autobusu RO. V prosinci byl vůz vytažen do "atria" a vyfotografován do chystaného průvodce.