ČlánkyKolejové adaptéry pro silniční vozidla a jim podobné podvozky
Kolejové adaptéry pro silniční vozidla a jim podobné podvozky
Již více jak rok zkouší pražský Dopravní podnik kolejové adaptéry pro silniční vozidla od firmy Zagro. Poháněná je náprava s velkými koly na centrálním čepu, její natáčení umožňují vodící kolečka - kladky.
Podvozky na podobném principu mohli Pražané vídat již před sto lety. Pro lepší průjezd oblouky dlouhých vozů se v Praze objevily natáčecí dvounápravové podvozky v roce 1897 ještě na vozech určených pro Vinohradskou dráhu. Kola měla stejný průměr, ale hnaná byla jen vždy jedna náprava podvozku. Tedy 50% trakce. Což znamenalo, že vozy s tímto typem pojezdu neutáhly pro ně dodané vlečné vozy. Ty musely být záhy po dodání přestavěny na motorové.
V roce 1898 byl tento problém odstraněn právě dodáním vozů s podvozky maximum traction. Díky exentricky umístěnému čepu podvozku blíže ke hnací nápravě a motoru vně náprav podvozku, byla trakce zvýšena na 75%. Menší náprava zůstala jen jako natáčecí což snižovalo tření v obloucích. Podvozky však často vykolejovaly a dopravce uskutečnil i pokus s otočením obou podvozků vodícími koly dopředu. Údajně vykolejování ustalo, ale stejně bylo rozhodnuto o přestavbě tramvají na provedení s volnoosým dvounápravovým pojezdem, tak jak ho známe z vozů historických linek 41 a 42. V letech 1912 - 1923 byly všechny čtyřosé vozy přestavěny na dvouosé.