Publikace o historii Muzea MHD ve vozovně Střešovice

I když bylo pražské Muzeum MHD slavnostně otevřeno 14. května 1993 a pro veřejnost o den později, jeho základy vznikly už na konci 60. let 20. století, kdy se začala formovat současná sbírka historických vozidel. U jejího zrodu stáli pánové Josef Handl, Lubomír Kysela a Vlastimír Mudra, kteří systematicky po celém území ČR mapovali, vyhledávali a zachraňovali dochovaná historická vozidla či jejich vraky, které měly do budoucna ukazovat historii dopravy v Praze. Prvním správcem podnikového muzea byl právě Josef Handl, po něm od roku 1977 Lubomír Kysela. Vznikající sbírka historických vozidel byla původně deponována ve vozovně Pankrác, v roce 1971 se stěhovala do vozovny Vokovice, kde byl uvolněn prostor po zrušené lakovně vozů. Byl to právě Lubomír Kysela, který na konci 70. let přišel s koncepcí stálé expozice muzea. Jako nejvhodnější prostory byly ve hře tehdejší vozovny Karlín, Košíře, Střešovice a Vinohrady. Volba padla na Střešovice, protože byly z navrhovaných objektů největší. Využití vozovny Střešovice pro Muzeum MHD schválilo vedení DPP až na začátku 90. let 20. století a toto rozhodnutí provázely velké vášně.

 

V prvním roce fungování Muzea MHD tvořilo expozici, resp. sbírku celkem 37 historických vozidel: 34 tramvají, dva autobusy a jeden trolejbus. Muzeum bylo v té době otevřeno pouze o víkendech ve stejném období od Velikonoc do konce října jako hrady a zámky. V prvním roce muzeum navštívilo 6009 návštěvníků, o rok později nepatrně více, 6174 osob. Vstupné pro dospělého činilo deset korun, pro děti a důchodce čtyři koruny. V roce 1998 Ministerstvo kultury ČR prohlásilo 50 vozidel Muzea MHD a 34 dalších sbírkových předmětů za kulturní památku. Od roku 1999 se otevírací doba muzea prodloužila do zhruba poloviny listopadu a v roce 2004 přivítalo stotisícího návštěvníka. Od roku 2019 je muzeum otevřeno už od prvního lednového víkendu a od roku 2021 se jeho otevírací doba rozšiřuje na víkendy a státní svátky celoročně, a také na středeční odpoledne během letních prázdnin.

 

Za 30 let fungování pražského Muzea MHD se jeho sbírka historických vozidel téměř zdvojnásobila. V současnosti ji tvoří celkem 69 historických vozidel: 46 tramvají, 12 autobusů a z toho dva vraky (Praga NO z roku 1929 a Ikarus 620 z roku 1963, které se po jejich kompletaci a generální opravě stanou novými exponáty), tři trolejbusy, dva vozy metra a šest nákladních automobilů (jeden hasičský a pět pracovních vozů sloužících pro údržbu tramvajové sítě). Pražské Muzeum MHD do současnosti navštívilo více než 511 tisíc návštěvníků. Rekord 32 196 návštěvníků drží předcovidový rok 2019, druhou nejvyšší návštěvnost, 28 375 muzeum zaznamenalo v loňském roce. Jak šel čas s Muzeem MHD od založení v roce 1993 do současnosti mapuje na 128 stranách knížka „30 let Muzea MHD 1993-2023“, kterou tento týden vydal DPP. Zájemci si ji za 139 korun mohou zakoupit přímo v Muzeu MHD, v Infocentrech DPP nebo on-line ve Fanshopu na webu DPP.