30 let Muzea MHD (1993 - 2023) 25. část

Rok 2014 byl jedním nejnáročnějších. Kromě běžných oprav vozidel jako v každém jiném roce a získávání nových, jsme řešili rekonstrukci celé expozice.

Zopakovali jsme si v podstatě velké stěhování staré jednadvacet let. Všechno zabalit odstěhovat a pak zase znovu vybalit a naleštit. Jen tentokrát na to bylo ještě méně času a vlastně ani nebylo všechno v den otevření hotovo. Vozy se domývaly ještě po otevření už za běžného provozu.

/LV/

Dne 16. ledna roku 2014 jsme ve vozovně Žižkov převzali z běžného provozu vůz T3SUCS ev.č.7292. Vzhledem k probíhající rekonstrukci expozice muzea zůstal zpočátku deponovaný na dvoře střešovické vozovny.
Od 8.ledna probíhalo vyklízení expozice kvůlu protipožárnímu nástřiku dřevěných konstrukcí vozovny. Ty je potřeba po určité době obnovovat, ale tady se ukázalo, že dřevo je nevhodně ošetřeno latexovou barvou a tu je nutno nejprve odstranit - tryskáním suchým ledem.
Expozici bylo nutné téměř bleskově (chtělo by se mi napsat až bezhlavě) vyklidit. Na snímku vycpaní koně s odmontovanou hlavou ukrytí do výstavní místnosti, která byla posléze neprodyšně uzavřena.
Co nešlo odstěhovat byla zakryto, ale jemný prach se dostal nakonec všude!
Chvílemi nebylo vidět ani na druhý konec haly. Tam někde se pohybovali dělníci ve skafandrech otryskávající dřevěné trámy.
Za plátěnou zástěnou odpočiívají zabalené vozy.
V ústředních dílnách Hostivař byla dokončena oprava vozu KT8D5. V březnu začaly jízdy pro ověření funkčnosti.
V březnu začala oprava nově získaného muzejního autobusu Citybus 12M ev.č.3251. Oprava probíhala v Hostivař přímo pod taktovkou autobusáků. Na nás spočinul úkol sehnat sedadla s motivem Prahy, kterými tato série byla z výroby původně vybavena. Stejné sedačky měla i tramvaj T6A5.3 8600.
Naši kolegové z "autobusů" byli pilní a v dubnu nám předali z provozu odstavený Ikarus E91 ev.č.2004. Midibus jsme po převzetí ve Vršovicích odvezli rovnou do expozice, která však stále procházela rekonstrukcí. V dubnu se právě přesouvala část vozů z jedné poloviny do druhé. Některé autobusy byly deponovány na Orionce a tady právě Ikarus využívá nenapojenou 1. kolej vozovny Střešovice.
V polovině května jsme vytáhli ze zaprášené expozice trolejbus Tatra a odjeli na oslavy výročí DP Hradec Králové. Tehdy ještě kamion s trolejbusem mohl odbočit z vozovny rovnou na výpadovku z Prahy, v následujícím roce provedená rekonstrukce prostoru před vozovnou tento manévr znemožnila. Dnes tak musí tahače otáčet buď až ve světelné křižovatce pod vozovnou nebo jet přes Vítězné náměstí.
V Hradci jezdila Tatra jediný den, 17.května. Číslice 65 v držáku na střeše naznačuje, že se jedná o 65. výročí od zahájení provozu trolejbusů v Hradci Královém.
Tatra byla během přestávek v Terminálu neustále obklopena davem fanoušků.
Koncem května už skončily práce na nástřiku krovů a konstrukcí a začalo se uklízet. První hrubé omytí dostaly muzejní vozy v improvizované myčce na dvoře. Kvůli vypnuté troleji s vozy manipuloval vypůjčený svářečský Mercedes s kolejovým adaptérem.
Mercedes nejprve vytáhl soupravu tramvají nebo jednotlivé vozy na dvůr. Po ostříkání hadicí pak zase odložil umyté vozy na jinou "čistou" kolej. Protože poslední vyhybka kolejové harfy muzea je až na chodníku musí tramvaje vyjíždět až na hlavní trať a do silnice.
Optimistický pohled do expozice v červnu 2014. Malíři malují stěny zatímco okolo už probíhá rozebírání a mytí vitrin.
Také úředník EP zůstal v negližé a jeho oděv musel do pračky. Muzeum se otevřelo opět v červenci.
V té době už bylo "Kátéčko" 9048 v depozitáři muzea ve 3.hale a postupně probíhala oprava umakartů. Zkoušelo se nejprve mytí, pak broušení, ale jedinou možností jak se zbavit obtížné čmáranice je výměna za jiný. Problém však je, že se tyto umakarty již nevyrábějí. Nakonec se povedlo sehnat nepočmárané desky z vozů KT8 z Miškolce (také jen některé) a z košických T6.
Sotva skončila jedna oprava začala na podzim stavba "páté" haly na spodním dvoře vozovny. Dnes zde stojí plechová hala se dvěma kolejemi.
Na nový Trojský most na podzim zavítala tramvaj T3M ev.č.8084 v rámci zkušebních jízd. Jejím dalším úkolem bude přetah vozů na soustruh v rámci přípravy průvodu v roce 2015.
V listopadu 2014 se povedlo dokončit opravu sklápění korby nákladní tramvaje ev.č.4053.
V archivu jsem i našel už zmíněného mechanika pana Moučku. Pán nám pomohl správně opravit a seřídit motor Pragy RN.
Motory jsme v té době dělali dokonce dva. Z autobusu RTO byl motor vyjmut (říjen 2014) přímo v expozici a také tam po opravě zase zamontován. To už, ale až v roce 2015.