30 let Muzea MHD (1993 - 2023) 26. část

Jako každý rok zakončený pětkou, byl i rok 2015 rokem průvodu. Zatímco před deseti lety jely autobusy společně s tramvajemi, tentokrát byl vypraven autobusům samostatný průvod 7.června na 90.výročí od druhého zahájení provozu.

Tramvaje měly svůj průvod tradičně v září. Největším problémem tramvají se stala změna profilu kol, tedy hlavně navýšení velikosti okolku kvůli bezžlábkovým kolejnicím. Většina muzejních vozů tak musela projít soustruhem, až na ponorku, mevro a vlečné vozy krasin se všechny vozy soustružily v Hloubětíně. Jmenované musely do Hostivaře kvůli jinému uchycení kol v soustruhu.

Všechno se včas podařilo vyřešit, včetně opakovaných problémům se sotwarem soustruhů (historické vozy mají totiž jiný profil kol). Průvod tramvají se konal v neděli 20. září.

V říjnu už bylo muzeum zavřené a znovu se rozebírala expozice. Bylo nutné provést odvlhčení zdí a tak se tentokrát sundávaly i radiátory topení.

/LV/

Rok 2015 byl rokem kdy "tyristorka" 8084 asi najezdila nejvíc kilometrů ve svém druhém životě. Jejím úkolem bylo převážet vlečné vozy na soustruh do Hloubětína nebo Hostivaře. Bylo tak možné ušetřit jednoho brzdaře (pro motorový vůz) a také to bylo bezpečnější než tahat čerstvě osoustruženým vozem vlečný vůz. Motorové vozy pak jezdily samostatně a rovnou najížděly potřebné kilometry pro rozválení osoustružených ploch. Netradiční soupravu 8084 + 999 snímek zachytil v Holešovicích.
Velkým otazníkem se stala účast Jelcze ev.č.4881 v chystaném průvodu. Oprava motoru se úplně nepodařila, a tak jel autobus do hostivařských dílen. Oprava se nakonec podařila, ale na poslední chvíli, kdy už byla vyjednána náhrada, zapůjčení RTO z Budějovic.
Slušivou soupravu vytvořil "tyristor" při tažení "rychlíku" ev.č.1583 na soustružení kol v Hostivaři.
Dne 7. června se sjely na Václavském náměstí autobusy ze všech pražských garáží k oslavě druhého zahájení autobusové dopravy v Praze. Nejstarším účastníkem byl autobus RO.
DP České Budějovice nám do průvodu zapůjčil svůj RTO ev.č.28. V průvodu tak nakonec jeli "erťáky" dva. Výstava na Hradčanském náměstí.
Místo našeho Ikarusu, který neměl "papíry", což způsobila změna legislativy během jeho dlouhého odstavení, původně mohl jezdit na převozní značky, jel vypůjčený Ikarus ze soukromé sbírky. Evidenční čísla byla jen falešná.
Muzejní autobusy vyrážely přímo z vozovny, ale vzhledem k tomu, že jinak bylo muzeum otevřené přenocovaly na dvoře, aby ráno nezakouřily expozici.
Díky účasti Jelcze – RTO, jsme měli hned čtyři vozy v průvodu. RO, Jelcz - RTO, ŠM a B 731.
Soustružení šlo pomalu, muselo se čekat na uvolnění kapacity mezi běžně obráběnými vozy, navíc pro obrábění muzejních vozů byl vytvořen speciální program a tak jsme občas odjeli nazpět s nepořízenou. Třeba zrovna tady tři dny po průvodu autobusů se nepovedlo v Hloubětíně osoustružit vamberák ev.č.638 a museli jsme se vrátit s nepořízenou.
Nejvíc sjeté vozy se převážely v noci, aby se eliminoval vliv na běžný provoz v případě vykolejení.
Mezitím co soustruh obráběl vůz ev.č.1111 přivezli jsme ještě vůz ev.č.728. S odvozem to bylo horší, protože se nedařilo obrábění a muselo se čekat na soustružníka pana Myslivečka, který měl ranní....
Novinkou roku 2015 byla Praga V3S s kolejovým adaptérem. Její premiéra byla velmi naostro…
...z dílen přijela rovnou do tramvajového průvodu 20. 9. 2015. Montážní vozy se účastnily tramvajového průvodu, díky svářečské "Vejtřasce" tak jely hned čtyři auta: Praga RN, Mercedes Benz a Škoda RT.
Tramvaje vyrážely přímo z expozice, ráno v šest hodin to začalo. Muzeum ten víkend (19. a 20.září) zůstalo zavřené.
Výjezd do průvodu ke 140 letům tramvají v Praze.
Kolem osmé hodiny ráno už se tramvaje řadí na Smetanově nábřeží, koňka na své koně teprve čeká.
Koně pak udávali tempo celého tramvajového průvodu.
Sezona muzea byla ten rok kratší, bylo potřeba opět sbalit vitríny a vyměnit naše "leštěnky" za zdrojové vozy s tajemnou budoucností.
Ze stěn byly sundány i radiátory, aby mohla být provedena odvlhčovací izolace stěn.
U toho se naštěstí nijak mimořádně neprášilo, tak postačilo přikrytí jen nejbližších předmětů.
Zatím jsme se věnovali sestavení a opravě zastávky z Podbaby.