30 let Muzea MHD (1993 - 2023) 27. část

Pokračovaly práce na odvlhčení stěn v expozici. Vše se stihlo do otevření muzea na jaře. Nové přírůstky byly letos skromnější. Původní motor z lanovky na Petřín a zastávkový sloupek (přenosný teleskopický) z přelomu 70. a 80.let.

Náhodou se povedlo vyřešit problém, který nás v té době už dlouho zaměstnával. Jak nahradit chybějící základny sběračů na střeše trolejbusu Praga TOT. Při jedné exkurzi v muzeu nám jeden z návštěvníku nabídl základny z Tatry 400. Ty jsme po příslušných úpravách mohli použít na naši Pragovku.

/LV/

V lednu pokračovaly v muzeu práce na odvlhčení zdí a my jsme se pustili do rekonstrukce okenních rámů vozu 88. Rámy bylo potřeba oškrábat od staré loupající se barvy a opět nalakovat.
S čím jsme bohužel nic neudělali (vyžadovalo by to kompletní rekonstrukci interiéru) bylo spouštění oken. Ve své poslední službě jezdil vůz jako kolejový brus, a tak nepotřeboval otvírací okna. Při rekonstrukci na muzejní v sedmdesátých letech okna nebyla obnovena.
V únoru dostala expozice nový přírůstek. Původní motor z lanovky z roku 1932, už nepostačoval svým výkonem, a tak jej vystřídal nový.
Motor najdete v našem lanovkovém koutku vedle ukazatele polohy vozů a nápravou s pásovou brzdou z lanovky na vodní převahu z roku 1891.
Muzejní KT8D5 se vydala do Hloubětína na debarrandizaci elektrické výzbroje. Provozní stav teď odpovídá jak vzhledově tak výzbroji let 2000-2010.
Jednodenní výstavka autobusů k zasedání UITP v Praze. Květen 2016 atrium v Opravárenské Základně Autobusů Hostivař.
V polovině června jsme slavili 80 výročí trolejbusů v Praze, ale zároveň slavila i Škoda Plzeň stejné výročí výroby trolejbusů a plzeňský DP slavil 75 let trolejbusů. Všechna výročí se tak spojila do jednoho, po Plzni jezdily všechny dva provozní pražské trolejbusy.
S Plzní nás pojí i systém evidenčních čísel, Tatra 400 ev.č.431 a Škoda 14TrM ev.č.495 u Tyršova mostu.
U Tatry byl problém s nově upravenými sběracími botkami, tímto způsobem jsme ovšem výročí mohli v klidu slavit i v Praze....
A ještě druhý náš vůz v Plzni, Škoda 8tr ev.č.494. Ta měla v Plzni dokonce svého mladšího jmenovce, tedy vůz shodného evidenčního čísla, ale sejít se nám s ním nepodařilo. Vozovna v Cukrovarské s částečně rozebraným kanálem.
V září se dala v dílnách v Hostivaři zastihnout jak muzejní "Ešemka" tak rodící se muzejní "Ciťák".
Poslední zářijový den jsme si připomněli 60 let od natočení filmu Dáma na kolejích. Původní tramvaj nahradil muzejní 6340 alá osmdesátá léta, parťák řidičky Kučerové, pan Marek je také nahrazen mladším vydáním jen řidička je pořád Jiřina Bohdalová.
Scénka z filmu tentokrát zastavila provoz na Malostranském náměstí jen na pár minut, naše tramvaj odjela a paní Bohdalová zůstala na autogramiádu.
Večer pak na náměstí proběhla projekce filmu Dáma na kolejích. Té se z muzejních vozů účastnil monťák Mercedes. Foto: DPP - Petr Hejna.
V listopadu se muzeum dočkalo rekonstruovaných hodin, žárovky nahradily ledky a samozřejmostí je nový strojek.
Osazování proběhlo pomocí plošiny DPP. Tento vůz byl od DPP vyřazen v roce 2020.
Nové hodiny ve štítu vozovny.
V listopadu se také konal veletrh autobusů Czechbus 2016. V provizorním stanu po vyhořelém křídle Průmyslového paláce měl svou premiéru přenosný staniční sloupek z osmdesátých let minulého století. Vytvářel ideální doplněk k autobusu ŠM. Vystavena je kompletní řada Š. Tedy ŠD 11, ŠL 11 a ŠM 11.
V prosinci jsme si přivezli z Kokořínska základny sběračů pro trolejbus Praga TOT. Ty jsme dostali darem od jednoho z návštěvníků.
Zrezivělou hroudu železa jsme rozebrali jen díky použití autogenu. Všechna táhla se povedlo rozpohybovat, pružiny se ovšem musely vyrobit nové.