30 let Muzea MHD (1993 - 2023) 29. část

V našem seriálu se blížíme do současnosti, a tak konec seriálu k třicátému výročí muzea MHD je za rohem.

V roce 2018 jsme zrealizovali první větší připomínku už pětadvacátého výročí muzea MHD ve Střešovicích. Oslava tehdy spočinula hlavně na bedrech autobusů a tramvaje KT8. Autobusy si tento rok ještě zajezdily i při oslavách svých 110 let od prvního zahájení. Společně s nimi jezdil nemuzejní Ikarus E91, vlastně díky poruše hned dva.

Novinkou v expozici se staly sovětské turnikety z metra i když ty naše jsou už vlastně ruské.

Zachráněná skříň sněhového pluhu 2006 dostala podvozek z upraveného jalového vozíku a jako celek připomínající opět tramvaj je k vidění v muzeu. Závěr sezony patřil tramvaji číslo 500 a trolejbusu 494.

/LV/

V sezoně 2018 přibyly do expozice turnikety z metra. Originální pražského DP nedochovaly, zrušeny byly už v roce 1985, ale povedlo se zajistit dovoz stejného typu přímo z Ruska.
Turnikety přicestovaly nákladním letadlem koncem ledna. Na snímku vybalování z beden.
Otazníkem však byla rozteč podstavce turniketů. Nakonec pomohla náhoda a tak nezbylo nic jiného než pokleknout se svinovacím metrem na Hlavním nádraží, kde se originální podstavce dochovaly dodnes.
10. března oslavily pražské autobusy 110 let od svého prvního zahájení provozu. Oslavy proběhly přímo v části trasy první linky, která jezdila přes Karlův most a Nerudovou ulicí na Pohořelec. Na Karlův most autobusy nesměly, ale midibus Ikarus E91 projel aspoň Nerudovou ulicí a na Hradčanském náměstí se přestupovalo do velkých autobusů. Vystřídaly se tam postupně všechny provozní muzejní busy.
Při zahájení sezóny 2018 jsme 30. března, jsme autobusy opět vytáhli z expozice a společně s tramvají KT8D5 jsme si jízdami pro veřejnost připomněli 25 let od otevření muzea ve Střešovicích.
V dubnu probíhaly změny v kancelářích střešovické vozovny a do expozice jsme získali trezor Kauble z roku 1909.
Trezor byl ve vozovně od jejího počátku.
Jen o pár dní později přistála na spodním dvoře třetí a poslední výhybkářská budka ze sedmdesátých let minulého století, která je posledním typem tohoto zařízení používaného v Praze. Ta naše dosloužila jako pracoviště přejímek vozů v kobyliské vozovně.
Už v rozjeté sezoně 2018 se povedlo upravit skříň sněhového pluhu do vystavovatelného stavu. Z jedné strany tak připomíná tramvaj...
....z druhé zase chatičku, jíž byla zatím větší část života. Od května 2018 je torzo pluhu v expozici.
Trochu narychlo byla sestrojena samoobslužná pokladna se stojanem do vozů T3. Tzv. "plechová bába" putovala nejdříve na výstavu Veletrh vědy, po skončení výstavy jsme jí umístili v expozici, kde je dodnes.
V roce 2018 jsme se hodně věnovali autobusu RO. Zlobil nás chladič, který tekl a na zadek vozu jsme namalovali mezinárodní označení ČS, které autobus skutečně měl.
Na svatého Václava jste měli možnost se svézt otevřeným vozem 500, počasí nám naštěstí přálo a všechny jízdy byly v pořádku odjety.
Říjen se stal osudovým pro trolejbus Škoda 8Tr. Aby vůz mohl svézt cestující po Prosecké ulici, musel nejprve vykonat zábrzdnou zkoušku, bohužel v nevhodných podmínkách. Na propadlém kanálu v plné rychlosti vůz poskočil, a kromě prasklého pera ve stahováku se rozsypalo i listové pero zadní nápravy.
Nakloněný vůz prozrazuje, že šlo o pravé listové pero. Oprava nám, ale konečně odhalila anomálii nakřivo umístěné nápravy. Ukázalo se, že listová pera vlevo a vpravo měla rozdílnou šířku.
Na závěr roku po skončení sezony byla z muzea do archivu odvezena dochovaná část Kardausových plakátů namalovaných ke 100 výročí tramvají v Praze v roce 1975.
Plakáty byly původně zavěšeny na Rustonce v Karlíně a sloužily ještě ve Vokovicích při výstavách tramvají kdy zakrývaly vstupy do hal.
Lety i častým stěhováním poškozené plakáty jsou uloženy v archivu v Hostivaři.
František Kardaus nezapomněl ani na lodní dopravu, která v té době k DPP patřila.