30 let Muzea MHD (1993 - 2023) 30. část

Rok 2019 byl úspěšný v zisku dvou vozidel, poznamenalo jej však hledání nových prostor pro autobusy.

Největší novinkou ve sbírce byla kloubová Karosa B 961 z roku 2003 a zajímavým strojem se stal čistič výhybek Škoda 706 RT-K s nástavbou Schörling France z roku 1979. Zatímco RT-K se ještě dočkal vystavení ve Střešovicích, nejprve na dvoře a pak i v expozici, Karosa si na premiéru pro veřejnost počkala až do listopadu na veletrh Czechbus v pražských Letňanech.

/LV/

V únoru jsme z Hostivaře převzali opravený trambus RT-K. Na snímku mu společnost dělají vozy určené k odprodeji.
V březnu už jsme věděli, že autobusy z požárně-bezpečnostních důvodů nemohou zůstat ve Střešovicích a objížděli jsme vytipované objekty k pronájmu.
V dubnu přibyl do sbírky rekonstruovaný autobus Karosa 961. Převzetí se účastnila i Karosa B 731. Stadion Strahov-sever.
Karosa se do střešovické expozice fyzicky nevešla a garážována byla zpočátku v lakovacím boxu v Hostivaři.
Jednou z nabídek na nové prostory byla úprava bývalé kompresorovny v depu metra Zličín na garáž. Kapacitně by ale naprosto nevyhovovala. Nakonec jsme ji převzali jako sklad a depozitář. RTO se vzápětí účastnilo Autobusového dne PID v Letňanech.
Jarního zahájení sezony se účastnil nově zprovozněný Ikarus 280 a motorový vůz "mevro" s vlekem "rychlíkem". Setkání obou na Vypichu.
Koncem dubna se autobus RO objevil na motoristické slavnosti Grand veteran v areálu bohnické nemocnice. Stejně jako Velorex na snímku vozil i cestující po areálu.
Dne 17. července bylo pět autobusů převezeno do garáže Klíčov, Ikarusy už byly tou dobou v opravě v DOZ Hostivař, kloubová Karosa byla převezena do haly vnitropodnikové nákladní dopravy.
O den později byly z muzea odvezeny i speciály, tentokrát do garáže Řepy.
Vyprázdněnou expozici bylo třeba přerovnat a doplnit tramvajemi z vedlejší haly tím se aspoň uvolnilo místo pro provozní vozy linky 23.
V říjnu oslavil Kroužek přátel MHD 50 let od svého založení. Mimořádné jízdy se účastnila muzejní souprava mevro ev.č.3083 a rychlík ev.č.1583. Jednou ze zastávek byla i nově zřízená na konci kusé koleje smyčky Výstaviště, Planetárium Praha s replikou dobového označníku.
Druhou muzejní soupravou, která vyjela s cestujícími v roce 2017, se stala třívozovka ev.č.297 + ev.č.638 + ev.č.728.
Dne 19. října vozila Ešemka zájemce po bývalé trati trolejbusu od střešovické vozovny k Matěji.
Ve volných chvílích jsme vyvinuli trolejový adaptér s uhlíkovou lištou a hledali ideální tvar "uší" sběrací lišty. Na snímku je už vítězný tvar. Uhlíkové lišty jsou tedy určeny především pro vysokoodběrové vozy jako je ponorka a mevro, ale lze je používat i na starších vozech.
Poslední říjnový den se sešly bývalí i současní zaměstnanci k oslavě 110 let vozovny Střešovice.
Lokotraktor metra ze střešovického depozitáře zamířil zpět do metra s využitím pro tzv.zážitkovou turistiku.
Depo Zličín za lokotraktorem stojí drezína Kolzam, která by měla lokotraktor v expozici nahradit.
Závěr sezóny muzea 17. listopadu patřil opět vozu ev.č.297 a autobusovou část zastoupila Karosa ev.č.3709.
Na veletrhu Czechbus 2019 byl veřejnosti poprvé představen nový muzejní kloubový autobus společně s už známou Karosou B. Bohužel premiéra byla spojena s krádeží tlačítka z kloubové Karosy....