30 let Muzea MHD (1993 - 2023) 32. část

I v roce 2021byl provoz muzea a všech akcí ovlivňován pandemií Coronaviru. Dokončen byl protipožární nástřik poslední zbývající haly. I když se provozu muzea už přímo netýkal, udělaly muzejní vozy místo provozním a několik, jich bylo odvezeno do pankrácké vozovny, která byla odříznuta od tramvajové sítě.

V tomto roce se s Prahou rozloučily vozy T6A5 a poslední zástupci autobusů značky Karosa. K oběma loučením byl uspořádán průvod v měsíci červnu.

V expozici muzea byla k vidění nejstarší elektrická tramvaj v Čechách, a to plzeňský Křižík z roku 1899. Do Plzně se vrátila až následující rok.

Sbírka vozidel byla rozšířena o torza autobusů Ikarus 620/630 a hasičskou cisternu na podvozku LIAZ.

/LV/

V jarních měsících roku 2021 proběhla další uzávěra muzea kvůli pandemii Covid-19 a zároveň proběhlo nanášení protipožárních nástřiků ve čtvrté hale. Nadbytečné vozy byly tentokrát odvezeny do vozovny Pankrác, která byla kvůli opravě tramvajové trati odříznuta od kolejové sítě. Muzejní tramvaje T6A5 ev.č.8702 a T3M ev.č.8084 se tak setkaly s bývalým střešovickém pluhem T3M ev.č.5419.
Na Pankráci bylo deponováno i "KáTéčko" ev.č.9048, jeho přítomnosti se pak využilo  k zahájení do "šturcu" na Pankráci, který vznikl během výluky.
Dne 6.května ještě ze zavřené expozice Muzea MHD byl odvysílán diskuzní pořad o dopravě před blížícími se volbami.
Dne 19. června se Praha rozloučila s pravidelným provozem vozů T6A5. Vozy jezdily na lince 4 a po ukončení odjelo všech šest posledních T6A5 v průvodu ze Smíchovského nádraží na Špejchar. Fot: DPP
Tato trojice vozů T6A5 šla do prodeje. Foto: DPP.
Vozy ev.č.8750 jako poslední tramvaj z ČKD pro Prahu a ev.č.8601 jako první T6A5 byly původně navrhovány jako muzejní a paradoxně ev.č.8702 byl zase určen pro provoz. Okolnosti tomu chtěly, že to dopadlo přesně obráceně a v muzeu tak nyní můžete vidět ev.č.8702. Foto: Martin Mendl
Poslední červnový víkend jste se mohli svézt muzejní soupravou ev.č.109 + ev.č.526. Snímek je ze zázračně bezautomobilového Hládkova.
Stejný víkend patřil i autobusům Karosa. Ty se sice oficiálně rozloučily s Prahou, ale v podstatě přetrvaly pod značkou Iveco na letištní lince AE. Snímek muzejních účastníků průvodu a výstavy.
V Plzni probíhající rekonstrukce vozovny, udělala bezdomovce z historického vozu Křižík - Brožík z roku 1899. Bylo nám ctí poskytnout mu útočiště a seznámit ho s Prahou.
Dne 18. července se konal průvod ke 130 letům elektrických tramvají v Praze.
Průvodu se zúčastnil i samotný František Křižík a ten byl pak i přítomen na speciálních prohlídkách Muzeem MHD.
Plzeňský Křižík (1899) stál aspoň zpočátku v naší expozici společně s naším nejstarším vozem ev.č.88 (1900). Ten mu ostatně přepustil svoje čestné místo u vstupu.
Září přineslo jízdu třívozové soupravy ev.č.2222 + ev.č.1111 + ev.č.1219 (poslední vyrobený plecháč). Jízda byla uspořádána společně s metrem ze stanice Florenc (kde byl přestup) do muzea ve Střešovicích.
Pro provoz byly v září zakoupeny nové zvedáky, pro jejich vyzkoušení byla vybrána nejtěžší střešovická tramvaj T6A5 ev.č.8702. Váží 19 tun.
Snaha doplnit poválečnou sbírku autobusů byla korunována úspěchem a z Technického muzea v Brně k nám přicestoval autobus Ikarus 630. Jednodvéřová verze je určena pro vyzískání náhradních dílů pro dvoudveřovou městskou variantu. Ikarus za sebou táhne sklápěčku.... Ne! Vlastně sklápěčka tlačí Ikarus do dvora!
Dne 25.září se konal autobusový den PID v Letňanech. Jezdily tam hned dva muzejní vozy Karosa B 731 a Škoda 706 RO.
Další vůz, Ikarus E91 byl vystaven v nedalekých klíčovských garážích, společně se svými nástupci.
ŠM 11 posloužila v garáži jako fotokoutek.
Dne 19. listopadu se rozšířila sbírka o další vůz. LIAZ podnikových hasičů byl předán do muzea. Vystaven byl jeden listopadový víkend společně s novou Scanií a posádka hasičů seznamovala zájemce s technikou. Následně byl vůz převezen do Řep kde je garážován v současnosti.
Těsně před Vánocemi dorazil z Brna i druhý Ikarus, tentokrát dvoudveřový 620. Ten je garážován na Klíčově.