30 let Muzea MHD (1993 - 2023) 33. část

Velkou novinkou roku 2022 bylo převezení trolejbusu Praga TOT z roku 1936 z hostivařských dílen do Muzea MHD. Vůz je zatím dokončen jen karosářsky a na dokončení elektrické výzbroje se bude ještě pracovat.

Pro numerology byl vypraven na magické datum ze samých dvojek vůz s magickým číslem na neméně magickou linku též ze samých dvojek.

Speciální automobily byly letos k vidění dvakrát, autobusy byly nejen vystaveny na dvoře muzea, ale bylo možné se s nimi několikrát svézt buď na dni PID nebo DOD v garáži Řepy. Největší práci letos odvedly trolejbusy, dva celé dni neúnavně kroužily v Letňanech. Přestože se na nich projevuje jejich stáří a bohužel i původnost jejich dílů, nakonec odjezdily vše, co měly.

Na podzim jsme se rozloučili s významnou návštěvou z Plzně. Křižíkův vůz ještě jednou povozil Pražany a pak vrátil zpět do svého provozu.

Do expozice přibyl podvozek T3 v řezu a zastávkový označník - majáček.

Listopad pak patřil vozům T3, které slavily 60 let v ulicích s cestujícími.

/LV/

Novinou roku 2022 se stala karosářsky dokončená oprava trolejbusu Praga TOT. Přímo v expozici jsme pak ještě doplňovali postupně vyrobené nebo koupené díly jako třeba stěrač, orientační tabulky, zadní světlo apod.
Venku ještě panovala zima a z muzea už vyjížděl první vůz zážitkové turistiky. Dne 2.2.2022 na symbolickou linku 22 vyjel "ringhoferák" ev.č.2222.
Sotva v dubnu padla povinnost jízdy na zimních pneumatikách, pořádala se víkendová výstava speciálních automobilů. Poprvé i s hasičskou cisternou LIAZ.
Hned v květnu pak na stejném dvoře zapózovaly autobusy, tedy jen ty krátké: 3251 a 7135.
Dne 12. května pak odcestovala Tatra 400 na pardubické oslavy.
Díky chybějící Tatře a stále ještě přítomném plzeňském Křižíkovi 18, bylo možné vyfotit nestarší pražskou tramvaj a nejstarší pražský trolejbus.
Sbírka předmětů souvisejících s dopravou v Praze, se díky našemu kolegovi rozrostla o průvodčovské kleště z roku 1914.
Dne 21.května se konal první ročník srazu veteránů zaměstnanců DPP. Ze Střešovic se pak jela spanilá jízda do bývalých garáží Dejvice, které v tichosti slavily 90 let od zahájení provozu, ale bohužel se ho nedožily jako garáže autobusů DPP. Fotografie Martina Mendla.
V dubnu jsme získali zastávkový majáček, označující v padesátých letech začátek nástupiště. Museli jsme nově vyrobit chybějící klobouček, ale jinak stačilo maják otryskat a nalakovat což byl celkem snadný úkol pro lakovnu v Hostivaři.
Už v červnu mohl být zrepasovaný majáček umístěn do expozice a spolu s ním i jeho mladší kolega z let devadesátých už z doby plastové.
Možnost svézt se ponorkou jste měli v červnu. Kromě muzejního vozu byla i přerušena rekonstrukce na provozní ev.č.3062 a tak byla možnost oslavit 80 narozeniny ponorek hned dvěma vozy.
S muzejním vozem ev.č.3063 tvořil soupravu krasin ev.č.1580, poslední vyrobený vůz svého typu pro Prahu a i poslední vlečný vůz vůbec. Po něm už Praha žádné vlečné vozy nekoupila.
Červenec 2022 se stal časem pro jízdu lokomotivy ev.č.4072 s opleny naloženými kolejnicemi. Jízda byla kvůli nenadálé bouřce zkrácena. Součástí bylo i setkání s vozy historických linek 41 a 42 u Pražského hradu.
Už dostrojená Praga TOT si vyjela (na podvalníku) k Matěji, do míst kde začínala trolejbusovou dopravu v Praze. K vcelku komorní akci ve všední den 29. srpna byl i vydán leták o první trolejbusové lince v Praze.
V září na Den otevřených dveří v garáži Řepy, bylo nutno opět umýt naše speciály, dopravu mezi garáží a muzeem navíc zajišťovaly dva autobusy Citybus a Ikarus.
Dne 18. září ještě naposled projel po Praze plzeňský vůz Křižík ev.č.18.
A 22.září již na podvalníku opouštěl Prahu a vracel se do Plzně do nové vozovny na Slovanech.
V říjnu byl do muzea přivezen podvozek T3 ze školního oddělení, kde už nebyl potřeba. Podvozek je částečně v řezu. Před umístěním do expozice prošel repasí v ústředních dílnách. Původně jsme přemlouvali jeřábníka, aby nám zde svůj jeřáb také nechal....
Píše se 15.říjen a Pragovka opět opouští muzeum. Na setkání trolejbusů v Letňanech nesmí chybět, i když nám počasí moc nepřálo, ale vozidlo má nově potaženou střechu. Společně s nejstarším účastníkem setkání trolejbusů se představil i nejmladší SOR - Cegelec. Bohužel nešlo zatím o pražský vůz, nýbrž jihlavský převlečený do pražského laku.
V deštivém dopoledni se konal i průvod trolejbusů jehož se účastnily oba jezdící pražské vozy a další tři historické z DP Pardubice a Muzea dopravy ve Strašicích.
Na konci října přijel dopravce ze Zlína pro rozpracovaný autobus Škoda 506N. Vůz by měl být ve Zlineru zprovozněn, ale finální práce pak ještě čekají na nás..
Ani trolejbusy ještě neskončily s cestováním a tak se Škoda 8Tr nejprve účastnila E-salonu v Letňanech a když už tam byla počkala asi týden na navazující Czechbus.
Oslava 60 výročí nasazení do provozu s cestujícími vozů T3 se konala v nejbližším možném víkendu odpovídajícímu zahájení. 20. listopad však poznamenal raní mráz a řádně osolené silnice a koleje. Průvodu v čele dominoval nestarší vůz T3 na světě ev.č.6102, za ním pak hned tři muzejní vozy ev.č.6340, T3SUCS ev.č.7292 a T3M ev.č.8084. Za modrákem ev.č.5602 následovaly další varianty modernizací T3 a vše uzavíralo modré T3Coupé.