30 let Muzea MHD (1993 - 2023) 34. část

Už jsme zde projeli co se za třicet let existence změnilo v muzejní expozici a komerččástí jsme se nezabývali. Provoz historických tramvají totiž začal už dříve v roce 1991 s linkou 91. A protože předtím funkci příležitotných jízd obstarávalo přímo muzeum sídlící ve Vokovicích, nelze žádný začátek určit.

Podívejme se tedy jen symbolicky na akce před třiceti lety. Shodou okolností se ty nejzajímavější odehrály až koncem roku.

Na přelomu let 1992-93 se ve Střešovicích také odehrál první kurz pro řidiče historických tramvají, ten byl ovšem určen hlavně pro depáky, kteří tramvaje často posunují v areálu vozovny. Přes zimu bylo pro posádky tehdy klidné období téměř bez zakázek a provozu linky 91. Tak byl čas na školení dalších řidičů.

/LV/

V září se odehrálo natáčení filmu a seriálu Saturnin v obratišti Zvonařka. Požadavek zněl na levostranný provoz, proto filmovací soupravu přitáhl další vůz 349.

 

Zatímco 351 s krasinem 1522 couvá do obratiště, vůz 349 vyčkává pod ním, a nakonec si couvne a zajede do obratiště též.

 

Posádka filmovacího vlaku zleva v uniformách Jiří Sedlák, Jiří Krebs, Vláďa Procházka a v podřepu Pavel Roll.

 

Pro finální záběr nakonec bylo jedno na které koleji vlak stojí, dveře byly kvůli přítomnosti lvice zavřené všechny a budník s číslem stejně nebyl přesunut.

 

Ponorka, která se mimochodem dnes vrátila k tomuto barevnému schematu, jede na natáčení filmu Díky za každé ráno. Za klikama je Jirka Sedlák. Prašný most 28.9.1993.

 

Velkou komerční akcí byl odvoz několika stovek turistů od vlaku z Hlavního nádraží. Tehdy ještě byla možnost (a nyní už je opět zas) dojet do šturcu v Opletalově ulici. Koleje už se však v té době používaly jen pro odstavování vadných tramvají a po nutném vyčištění žlábků měla první couvající souprava co dělat, aby projela obloukem.

 

Turisty z Opletalky odvážely hned čtyři střešovické soupravy.

 

Září patřilo i další novince a to alegorickému vozu s reklamou. Na loru 4523 taženou vozem 351 najel Ford A.

 

Propagace byla zaměřena na jízdu historických motorek a aut ve Zbraslavi. Z předních dveří se na nás usmívá řidič Jirka Krebs a od brzdy vykukuje legendární "Kejvačka" Pavel Roll.

 

Pro natáčení s vozy T3 byly zapůjčovány provozní vozy nejčastěji z vozovny Strašnice. Jirka Sedlák před filmovacím vlakem v Letenské ulici, ale název filmu nevím snad to mohla být parodie Sedm statečných (revizorů)?

 

Stále ještě máme září 1993 a do Střešovic zavítal posunovací vůz UD DP. Jak vidíte rozměrově je totožný s vozem 2110, který byl tehdy po novém laku.

 

Nablýskaná 2110 + 1522 na už neexistujícím obratišti Laurova v říjnu 1993. V těchto místech, ale tramvaj můžete zastihnout i dnes, jen už se koncového úseku stal nácestný.
Posádky si občas během velké přestávky zacouvaly do Stromovky až na konec kusé koleje u Planetária. Dnes sem zajíždějí pravidelné spoje linky 41. Stromovka 3. 10. 1993.

 

Střešovice tehdy opravovaly zrychlovače všech linek co projížděly okolo vozovny. Tak se zde octnul i vlak 2xT3 linky 18 z vozovny Pankrác. Tenhle byl zajímavý bílou barvou, připravenou pro reklamu. Opravu hned tří T3, provedly dílny bývalé ŽOS v Šumperku.

 

Od všech ostatních pražských vozů se odlišovaly popiskami na panelu řidiče a v zástěně bylo plexisklo nahrazeno plechem.

 

A ještě listopadový snímek se zimní náladou. Opět reklamní 4523 tentokrát za 349 s brzdařem - průvodčím Pavlem Rollem.