Pracovní »plecháče«

Plecháč je přezdívka pro vlečné vozy s ocelovou nýtovanou skříní. Letos je 100 let co byly dodány do Prahy první vozy. Výrobci byly hned dva: Ringhoffer na Smíchově a Továrna na vozy v Kolíně.

My se dnes zaměříme druhou etapu života plecháčů. Tedy na tu, kdy po jejich vyřazení z osobního provozu byly využívány jako pracovní vozy.

Nejčastější variantou přestavby bylo odstranění celé okenní části včetně střechy. V některých případech byla nahrazena i boční podokenní část, odnímatelnou bočnicí z dlouhého prkna. Protože se mi povedlo shromáždit fotografie všech takto vzniklých "lór" můžeme se na podrobnější popis zaměřit u fotografií. Takto vzniklé nákladní vozy většinou sloužily na vozovnách pro odvoz tlakových lahví autogenu na výměnu do centrálního skladu v Hostivaři, případně na dovoz výměníkového systému agregátů na vozy T. A v neposlední řadě i pro sběr stržených pantografů, které pohotovostní četa trakčního vedení nechala po havárii ležet na chodníku u kolejí.

Plecháčové "lóry" vznikaly v letech 1965 - 1975. A předcházela jim ještě jedna speciálka na sypání štěrku z roku 1963.

Celé plecháče pak po vyřazení postávaly po vozovnách a některé posloužily i jako sklad nebo dílna. Jeden vůz byl dokonce proměněn na měřící a přečíslován na 4500. Tyto vozy byly někdy upraveny odstraněním celé plošiny nebo aspoň části střechy jako třeba dnešní provozní vůz 855. Ten sloužil ve vozovně Pankrác jako sklad brambor a ty se do něj sypaly právě otvorem ve střeše. Podle vedoucí závodní jídelny získal přezdívku "bramborák baby Hubínkový".

/LV/

Na sběr stržených pantografů se vypravila posádka s motorákem 4222 a vlekem 4541 (ex 913) z Kobylis až na křižovatku u Anděla. Rok 1983 a plecháčová "lóra" je celá šedá s evidenčním číslem na černém obdélníku. Bočnice je odnímatelná, vůz byl přestavěn v roce 1965 a 1987 sešrotován.
4542 se na konci své provozní kariéry nacházel ve Střešovicích. Tam sloužil jako pojízdný sklad výměníkových agregátů. Na snímku z roku 1994 jej zrovna nakládají kolejnicovými brzdami a brzdiče už jsou naloženy.
Vůz 4542 (ex 956) vznikl v roce 1966 a dlouho to vypadalo, že by mohl zůstat zachován, i když byl postupně vytěžován na náhradní díly, ale osud se od něj odvrátil. Ale k tomu se ještě vrátíme.
4543 z vozu 1105 byl přestavěn v roce 1966 a jak je vidět měl bočnice pevné. Snímek jej zachycuje těsně před likvidací ve vozovně Hloubětín v roce 1995. Z vozů se většinou těžily hlavně nápravy, brzdové zásuvky a solenoid.
Vlečný vůz 4544 (ex 1084) přestavěný v roce 1966 s nákladem pantografů ve vokovické vozovně v roce 1985. Tabule odkazuje právě na přepravu tlakových lahví, ty se totiž nesměly a nesmějí vozit v uzavřených skříňových vozech tedy to platí i pro tramvaj, kdy je kabina řidiče společná s přepravním prostorem. Snímek je z Encyklopedie vozidel a autorem je Petr Vychodil.
Lóra 4545 (ex 1120) z roku 1967 ve vozovně Žižkov. Bočnice jsou sejmuté a autorem snímku je Lubomír Kysela někdy z roku 1972. Sešrotován už v roce 1987.
Další plecháčová "lóra" 4546 původně vůz 1205 přestavěná v roce 1967 zachycená při své poslední cestě ve Střešovicích v roce 2004. Snímek tedy zachycuje jen přepravu v rámci "dvora" kdy je vlek po složení z auta před muzeem převážen do depozitní a vozovenské části.
Ještě ten den (6.4.2004) se do vozu 4546 zakousl hořák autogenu. Bočnice jak vidíte jsou pevné.
Další vůz bez odnímatelných bočnic je 4547, původem vůz 1034 byl přestavěn v roce 1968 a tento vlek zanikl jako první už v roce 1986. Snímek je ze zkušební koleje v Hostivaři z března 1983.
V roce 1969 byl přestavěn vůz 1190 na "lóru" 4548. Na snímku z roku 2001 si právě vůz přijel na nákladním autě pro svůj definitivní konec.
Lóra 4548 sloužila na závěr své kariéry jako zásobník písku ve vozovně Motol, proto byla korba upravena tak, že na jedné straně je bočnice zvýšena a doplněny čela korby. Z kratší bočnice se pak písek nabíral a roznášel do vozů. Na korbu se písek přesypával z nákladního auta na dvoře vozovna kam jej z depa vytáhla nějaká tramvaj.
Poslední plecháčová "lóra" vznikla s velkým odstupem až v roce 1975 z vozu 1174 a bočnice byla pevná s jakýmsi výřezem, ale tady přiznám se netuším k čemu. Snímek je z roku 1994 a nedlouho poté byl vůz rozřezán.
Jako předvoj těchto vozů vznikl už v roce 1964 z vozu 818 vůz na přepravu štěrku. Asi se moc neosvědčil, protože kvůli štěrkovacím klapkám pod vozem přišel o ústrojí elektrické brzdy, což při váze štěrku mohlo působit problémy a už v roce 1967 byl sešrotován.
Zajímavou úpravou prošel i plecháč 1124, po odstranění karoserie a zadní plošiny sloužil podvozek jako žebřík pro údrřbu osvětlení ve vozovně Kobylisy. Datum úpravy je určeno přibližně na rok 1982 a vůz nikdy neopustil areál vozovny. V roce 2020 byl vyřazen a posléze odprodán.
V současnosti se vlek 1124 nachází v areálu Solvayových lomů.
A tady se ještě krátce vracím k poslední plecháčové lóře 4542. Ve vozovně bylo stále méně a méně místa a v roce 2010 byl vůz odstraněn z kolejiště vozovny Střešovice.
Nové útočiště získal vůz 4542 společně s torzem mazače 4049 na spodním dvoře střešovické vozovny u ulice na Ořechovce. Na asfaltové ploše tam stál další čtyři roky.
V roce 2014 Byly oba podvozky 4049 a 4542 přesunuty nejprve těsně k budově, aby mohla proběhnout oprava zdi a posléze měla následovat výstavba nové plechové haly s kolejemi.
Oba vozy nebo to co z nich zbylo byly převezeny do Hloubětína kde strávily ještě několik let. Mazač 4049 odkoupilo na náhradní díly NTM Praha a lora byla během rekonstrukce vozovny Hloubětín sešrotována.
Poslední snímek plecháčové lóry 4542 je z roku 2017 a to už si jej brala příroda.
Plecháč s číslem 4500 byl měřícím vozem, ale zřejmě jen krátce v roce 1963. Foceno ve vozovně Motol v roce 1994. Tento vůz byl odprodán do Slovinska spolu s motorovým vozem 353.
Upravený ložiskový domek vozu 4500 pro instalaci měřidel.
A posledního zástupce tu máme v podobě elektrodílny z vozovny Strašnice vůz 1186. Hostivař 2010.
Vůz měl odstraněnou zadní plošinu a v současnosti patří Boveraclubu v Liberci.