Jak Praha mohla mít "zubačku"

Dnešní den je zasvěcen ozubnicové dráze. Zdánlivě se to Muzea MHD nijak netýká, jediná "zubačka" v Česku je mezi Tanvaldem a Kořenovem, a navíc je momentálně mimo provoz a jezdí na ní jen bezzubé vlaky.

Na přelomu 19. a 20. století hodlala Praha vyřešit sklon plánované tramvajové trati vedené Nerudovou ulicí a Úvozem z Malostranského náměstí na Pohořelec s využitím ozubnice. Vídeňské ministerstvo železnic, kterému tehdy Praha podléhala však návrh hned třikrát zamítlo pro nedostatečná bezpečnostní opatření.

Nakonec tedy Praha projekt "zubačky" opustila a nahradila tramvaje motorovými omnibusy. Autobusová (omnibusová) linka však nevedla na Pohořelec přímo Úvozem, ale po rampě k Pražskému hradu na Hradčanské náměstí. Ani autobusy nakonec neuspěly a tramvajové koleje obkroužily Hradčany okolo. Nerudova ulice tak zůstala jen pro automobilový a pěší provoz.

No a ozubnicovou tramvaj jezdící po městských ulicích najdeme asi jen v Německém Stuttgartu jinak se spíš jedná o příměstské provozy.

/LV/

Z tramvajové "zubačky" nám zbyly jen plány vystavené v Muzeu MHD. Plány na položení tramvajových kolejí Nerudovou ulicí pocházejí už z roku 1898.
Trať měla být jednokolejná s výhybnami. Zhruba uprostřed tratě se nacházela výhybna pod rampou k Pražskému hradu. Tudy nakonec jezdila od roku 1908 autobusová linka, která projekt "zubačky" nahradila.
Jak je z výkresu patrné ozubnicové kolo mělo být vysouvací, aby tramvajový vůz mohl pokračovat po trati bez ozubnice a přenos výkonu zajišťovala ojnice s táhly podobně jako na parní lokomotivě.
Napojení trati na Malostranském náměstí s odstavnou -  odvratnou kolejí.
Tady na Malostranském náměstí odtud měla začínat ozubnicová trať.
Ulicí Úvoz se tramvaj měla dostat na Pohořelec.
Tady tramvaj už skutečně i jezdila, ale nepokračovala dolů Úvozem, nýbrž ulicí vlevo Loretánskou a pak uzounkou uličkou U Kasáren, kde je přibližně devadesáti promilové klesání. Zdroj snímku: Zaniklý svět tramvají.
V roce 1907 se uskutečnila zkušební jízda motorovým omnibusem a následující rok se rozjela pokusná omnibusová linka Nerudovou ulicí. Tehdejší autobusy se však v náročném terénu neosvědčily.
Asi nejbližší "zubatá tramvaj" je ve Slovenských Tatrách. Původní parní zubačku z roku 1896 nahradila moderní "električka" v roce 1970. Použitá je jednořadá ozubnice Strub. Snímek druhé generace vozidel zubačky ze Štrby na Štrbské pleso je z roku 2001.
Tramvajová zubačka, která by nejvíce připomínala pražskou variantu Nerudovkou najdeme ve Stuttgartu. Vůz ZT4 z roku 1981 na snímku I. Furlanise z roku 2006 lze krásně vidět výhybku s pohyblivou ozubnicí.
Díky velkému převýšení jsou v nabídce i cyklovozy. Ozubnice je i zde jen jednořadá. Zdroj: Trams from around the World.