Šedesát let spřažených vozů T3

Tramvajové vozy T3 spojené do dvojic, které dnes chápeme jako samozřejmost, se v ulicích Prahy objevily poprvé 13. července 1964 na lince č. 5 ve špičkách pracovních dnů. Tehdy bylo zařazeno zkušebně do provozu sedm vlaků. Dnes se v tramvajích setkáváme jen s řidičem, ale v počátcích provozu dvojčat to byli čtyři zaměstnanci! Kromě řidiče byli v obou vozech průvodčí, a protože druhé vozy vlaků nebyly ještě vybaveny ovládáním dveří ze stanoviště průvodčího, seděl v nich na místě řidiče ještě další zaměstnanec, který měl za úkol pouze ovládat dveře druhého vozu, dávat bzučákem znamení řidiči předního vozu, ovládat osvětlení ve voze a rozsvěcet obrysová světla.

Od 26. srpna 1964 byl provoz spřažených vozů zaveden ve špičce v plném rozsahu. Jenže vozy stále nebyly pro jízdu ve dvojicích technicky zcela přizpůsobeny, a tak pokračovala neobvyklá provozní opatření. V období mezi přepravními špičkami byly soupravy v konečných stanicích rozpojovány a  odpojené druhé vozy zatahovaly přímo do vozovny Hloubětín, anebo v Hlubočepích vytvořily novou dvojici, která bez cestujících zatáhla do vozovny Motol. Před odpolední špičkou se soupravy znovu spojovaly. Celkem na lince jezdilo 21 souprav, tj. 42 vozů. Po celý den byl zaveden jednotný interval,
v sedlovém období, kdy jezdily sólo vozy, však byla nabídka míst poloviční. Od 15. září 1964 se vlaky přestaly rozpojovat a jezdilo se v odlišném špičkovém a sedlovém intervalu. Pozdější dodávky vozů T3 už byly provozu ve dvojicích přizpůsobeny, takže místo řidiče ve druhém voze už nemuselo být obsazeno zvláštním pracovníkem.

Pavel Fojtík - časopis DP Kontakt 8/2014

Souprava vozů T3 ev.č.6149+6102 v Zenklově ulici. | Foto: DPP - Petr Špitálský

 

V sobotu 13. července si toto výročí připomeneme speciální jízdou soupravy vozů T3 ev.č.6102 + 6149.