Uniformy dopraváků

Výstavba autobusové haly nám pomohla odhalit něco z divokých devadesátek. V té době se rušil oděvní sklad v Rustonce a přesouval do Hostivaře. Pro začínající provoz historické linky byly potřeba uniformy a tehdejší vedení vznikající historické vozby s radostí sáhlo po nepotřebném majetku. Ukázelo se však, že ne všechno se hodí pro provoz, a tak se neznámé uniformy uložily do skříně ve skladu přezdívaném "motorka" (podle garážovaného motocyklu).

Na uniformy se časem zapomnělo a až nutné vyklizení těchto prostor vedlo ke znovuobjevení dávno zapomenutého materiálu. Některé uniformy zde uchované se podle fotek objevily v průvodu ke sto letům tramvají v Praze, minimálně jedna patří k osobní lodní dopravě na Vltavě (provoz lodí patřil do roku 1991 pod DPP) o zbytku toho moc nevíme. Možná jsou to prototypy z osmdesátek, nevíme. Obracíme se proto na Vás, nepoznáváte někdo něco, nemáte fotografii s uniformovaným zaměstnancem. Předem děkujeme za informace

/LV/

Skříň s materiálem z Rustonky dovezeným v devadesátých letech minulého století do Střešovic.
Šedá uniforma z roku 1964, detail knoflíku.
Šedá uniforma používaná od roku 1964.
Všechny čepice až na jednu výjimku by měly pocházet až počátku devadesátých let tedy krátce před zrušením skladu. Jediná jiná čepice by snad mohla náležet pro provoz osobní lodní dopravy, ale kdo ví?
Poměrně malý, ale těžký zimní kabátek s vložkou, kabátek má černomodrou barvu a hnědou odepínací látkovou vložku, knoflíky mají znak Prahy.
Knoflíky se znakem Prahy, tyhle už patří další zajímavé uniformě modré barvy.
Na klopě saka je upevněna cedulka "dámská zimní" kapsy svým provedením odpovídají spíš černým uniformám ze třicátých let než pozdějším šedivým (1964).
Druhá verze modré uniformy (asi letní) bez klop.
Zimní kabát s poutky na opasek a kožešinovým límcem. Pravděpodobně kabát pro lodníky. Zavěšen je na ramínku se sakem pro lodníky OLD, mohl by tedy patřit k němu, knoflíky nebyly nikdy našity.
Knoflík s kotvou na modrém saku pod kabátem z předešlého snímku.
Modré sako a kalhoty jsou podle knoflíků určeny pro zaměstnance OLD (Osobní Lodní Dopravy).
Další kabát je černý a knoflíky na něm našité představují znak Prahy ovšem v preciznějším provedení ještě z Rakouska - Uherska.
Kabát je černý pečlivě ušitý, ale z dochovaných uniforem je nejpoškozenější od molů, ale to bude pravděpodobně už mnohem starší poškození ještě před konzervací naftalínem.
Saka se stojatým límečkem byla použita prokazatelně v průvodu ke 100 letům tramvají v Praze 1975. Mělo by se jednat o uniformy ušité na Barrandově ve filmových ateliérech.
Saka mají hladké knoflíky což by skutečně nasvědčovalo pro repliky.
Kalhoty k sakům mají červené lampasy.
Sako bez výložek a kapes, též pravděpodobně z průvodu 1975. Střih připomíná černý kabát z období Rakousko-Uherska, který možná posloužil jako vzor.
Důkaz použití uniforem v průvodu ke sto letům. Sako s hnědými výložkami má na sobě správce muzejním sbírky Josef Handl vedle stojí jeho nástupce Lubomír Kysela.