22. 4. 2024 17:30: O práci průvodčích s Radanem Kukalem
Konduktéři, neboli průvodčí, patřili neodmyslitelně k pražské hromadné dopravě až do zahájení provozu metra 9. 5. 1974. Znovu se s nimi setkáváme v turistickém provozu historických tramvají od roku od roku 1991. Slušivá černošedá uniforma s výrazným služebním číslem na hrudi a čepicí francouzského typu (kastrůlkem), kožená brašna s jízdenkami, mincemi, kovové kleštičky, píšťalka a rázné a slušné vystupování k P.T. obecenstvu (cestujícím) – to je obraz průvodčích, který známe z dobových fotografií, služební pragmatiky, předpisů a z dobových filmových žurnálů.
Jak doopravdy žili a pracovali pražští konduktéři, se dozvíme v netradiční prohlídce Muzeem MHD s bývalým průvodčím, sběratelem a odborníkem na stejnokroje DPP Radanem Kukalem. Podrobně se seznámíme se služebními činnostmi, které průvodčí během služby v provozu vykonávali, poodhalíme i něco z jejich soukromí, třeba kde si ve starých tramvajích ohřívali oběd, jak v zimě během služby neskutečně mrzli a na konečných hypnotizovali teplo z elektrických odporů motorových vozů, jak si jednou rukou během jízdy balili v kapse cigarety a kam chodili na záchod. Dozvíme se, jaké průvodčí nosili uniformy, jak se dorozumívali mezi sebou, řidičem a dozorci provozu (dispečery), přiblížíme si, co musel podstoupit zájemce o tuto práci, jak významné měl průvodčí ve své době sociální postavení a mnoho dalšího. Mimo jiné si také poodhalíme, kdo byl vlakvedoucí, áčkař, béčkař a co znamenaly slengové výrazy konto, plivátko, tágo, šejdr a košťata.
Účastníci si během prohlídky budou moci osobně prakticky vyzkoušet některé dovednosti a předměty z denní rutiny průvodčích, které jsou návštěvníkům muzea běžně zapovězené, např.:
jak se průvodčím sedělo a pracovalo v pokladnách tramvají typu T;
jak se prodávaly a štípaly (označovaly) jízdenky;
jak se dávaly návěsti (znamení) používané mezi průvodčími, řidičem a zřízenci (pracovníky výkonné dopravní služby), a to píšťalkou, vozovým mechanickým zvoncem pod podlahou a mechanickými zvonky pod střechou/na střeše vozu a elektrickým bzučákem;
jak se přehazovaly čepové výhybky;
co všechno museli průvodčí obstarat při obracení obousměrných vozů na konečných stanicích (např. převracení cedulí/šipek, otáčení kladky, otvírání/zavírání dřevěných dveří a skládání kabiny řidiče, kuplování).
Čas setkání: 22. 4. 2024 17:30
Nástupní místo: u pokladny Muzea MHD (mapa), Patočkova 4, Praha 6
Časový rozsah: cca 120 minut