22. 4. 2024 17:30: O práci průvodčích s Radanem Kukalem

Konduktéři, neboli průvodčí, patřili neodmyslitelně k pražské hromadné dopravě až do zahájení provozu metra 9. 5. 1974. Znovu se s nimi setkáváme v turistickém provozu historických tramvají od roku od roku 1991. Slušivá černošedá uniforma s výrazným služebním číslem na hrudi a čepicí francouzského typu (kastrůlkem), kožená brašna s jízdenkami, mincemi, kovové kleštičky, píšťalka a rázné a slušné vystupování k P.T. obecenstvu (cestujícím) – to je obraz průvodčích, který známe z dobových fotografií, služební pragmatiky, předpisů a z dobových filmových žurnálů.

Jak doopravdy žili a pracovali pražští konduktéři, se dozvíme v netradiční prohlídce Muzeem MHD s bývalým průvodčím, sběratelem a odborníkem na stejnokroje DPP Radanem Kukalem. Podrobně se seznámíme se služebními činnostmi, které průvodčí během služby v provozu vykonávali, poodhalíme i něco z jejich soukromí, třeba kde si ve starých tramvajích ohřívali oběd, jak v zimě během služby neskutečně mrzli a na konečných hypnotizovali teplo z elektrických odporů motorových vozů, jak si jednou rukou během jízdy balili v kapse cigarety a kam chodili na záchod. Dozvíme se, jaké průvodčí nosili uniformy, jak se dorozumívali mezi sebou, řidičem a dozorci provozu (dispečery), přiblížíme si, co musel podstoupit zájemce o tuto práci, jak významné měl průvodčí ve své době sociální postavení a mnoho dalšího. Mimo jiné si také poodhalíme, kdo byl vlakvedoucí, áčkař, béčkař a co znamenaly slengové výrazy konto, plivátko, tágo, šejdr a košťata.

Účastníci si během prohlídky budou moci osobně prakticky vyzkoušet některé dovednosti a předměty z denní rutiny průvodčích, které jsou návštěvníkům muzea běžně zapovězené, např.:

  • jak se průvodčím sedělo a pracovalo v pokladnách tramvají typu T;
  • jak se prodávaly a štípaly (označovaly) jízdenky;
  • jak se dávaly návěsti (znamení) používané mezi průvodčími, řidičem a zřízenci (pracovníky výkonné dopravní služby), a to píšťalkou, vozovým mechanickým zvoncem pod podlahou a mechanickými zvonky pod střechou/na střeše vozu a elektrickým bzučákem;
  • jak se přehazovaly čepové výhybky;
  • co všechno museli průvodčí obstarat při obracení obousměrných vozů na konečných stanicích (např. převracení cedulí/šipek, otáčení kladky, otvírání/zavírání dřevěných dveří a skládání kabiny řidiče, kuplování).


Čas setkání: 22. 4. 2024 17:30
Nástupní místo: u pokladny Muzea MHD (mapa), Patočkova 4, Praha 6
Časový rozsah: cca 120 minut

Vstupenky na akci v prodeji na Fanshopu DPP.

Autoři uniforem pro T3-Coupé Česlav Jaroš a Radan Kukal při předání hotového stejnokroje "Tramvajačce" Karolíně Hubkové v Salonu Letná.

 

Radan Kukal ve slavnostním průvodu k výročí 120 let MHD v Praze jako průvodčí muzejního vozu T3, ev. č. 6149.

 

Radan Kukal jako autor a moderátor módní přehlídky "Uniformy pražských dopraváků 1921 – 2015" při výročí 140 let MHD v Praze, Střešovice 2015.

 

Radan Kukal jako průvodčí na historické lince 91, cca.1996-1997.

 

Radan Kukal jako průvodčí na historické lince 91, cca.1996-1997

 

Radan Kukal jako jednodenní dispečer při psaní reportáže o provozním dispečinku tramvají pro podnikový časopis DP-KONTAKT.

 

Radan Kukal jako "parťák" (průvodčí) řidičky Jiřiny Bohdalové při vzpomínkové akci "50 let Dámy na kolejích", kterou spoluorganizoval.

 

Radan Kukal jako "parťák" (průvodčí) řidičky Jiřiny Bohdalové při vzpomínkové akci "50 let Dámy na kolejích", kterou spoluorganizoval.

 

Radan Kukal jako "parťák" (průvodčí) řidičky Jiřiny Bohdalové při vzpomínkové akci "50 let Dámy na kolejích", kterou spoluorganizoval.

 

Radan Kukal jako "parťák" (průvodčí) řidičky Jiřiny Bohdalové při vzpomínkové akci "50 let Dámy na kolejích", kterou spoluorganizoval. Vpravo Jan Šurovský - Technický ředitel DPP - Povrch.

 

Radan Kukal jako řidič autobusu brigádník.