V sobotu 29. března 2025 vypraví jednotka Historická vozidla Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na autobusovou linku K vůz Škoda 706 RTO MTZ evidenčního čísla 4781, který byl vyroben na sklonku roku 1970 a původně jezdil pod evidenčním číslem 141 na pravidelných linkách MHD v Jihlavě.
V jihlavském dopravním podniku sloužil do roku 1977, kdy byl odstaven. Následně v roce 1978 jej jihlavský Dopravní podnik prodal do nedalekého JZD Dolní Cerekev, kde autobus sloužil jako šatna pro zemědělce na poli. V 90. letech autobus zakoupil soukromý majitel, který s ním v Jihlavě výhledově plánoval retro a zážitkové jízdy. V roce 2021 na vozidle nechal provést kompletní generální opravu. Záměr na retro jízdy v Jihlavě nevyšel, kompletně zrenovovaný autobus byl nakonec určen na prodej čehož využil pražský Dopravní podnik.
V dílnách v garáži Hostivař DPP na vozidle vyměnil jedno rozměrově nepřesné zadní okno a opatřil jej samolepkami tak, aby vypadalo stejně z přelomu 60. a 70. let 20. století. Nově nese symbolické evidenční číslo 4781, které odpovídá poslední sérii tohoto typu autobusů dodané do DPP v roce 1968. Jednalo se tehdy o 39 vozidel, která nesla evidenční čísla 4760–4799. V rámci vnitropodnikové evidence nese evidenční číslo 9008, nejedná se o evidenční číslo v rámci PID.
Stručně o autobusech Škoda 706 RTO MTZ
Tento typ autobusů vývojově navazoval na vozidla Škoda 706 RO. Takzvané erťáky tvořily základ vozového parku dopravních podniků v 60. letech 20. století. Autobusy 706 RTO jsou symbolem zásadního rozvoje autobusové dopravy DPP v 60. letech 20. století. Základ autobusů tvořil podvozek Škoda 706 RTO vyráběný v tehdejším národním podniku LIAZ v závodě v Mnichově Hradišti. Motor, který měl uložen nad přední nápravou, byl vznětový řadový šestiválec s přímým vstřikem paliva, vybaven dynamem a spouštěčem PAL Magneton. Objem válců byl 11 781 cm3, výkon 117,6 kW (160 koní), vozidlo dosahovalo maximální rychlosti 66 km/h.
Sedadla měla latexové polštáře potažené PVC, u pozdější dodávek byl strop tapetován plastickou kůží. Autobusy dodávané od roku 1965 už neměly stanoviště průvodčího. Obsaditelnost vozidel nebyla u všech sérií stejná, lišila se ubíráním či přidáváním sedadel. Jednotlivé dodávky se také lišily provedením okenních ventilací. Některé vozy měly výklopnou nebo posuvnou horní úzkou část ve všech oknech, některé jen u každého druhého okna.
První autobusy Škoda 706 RTO MTZ DPP zařadil do svého vozového parku a na pravidelné linky v roce 1959 (celkem 23 vozů ve dvou sériích, původní ev. čísla 127–151). Poslední sérii 39 vozidel DPP odebral v roce 1968. Celkem DPP odebral a provozoval 489 autobusů tohoto typu. Na dodávky tuzemských autobusů 706 RTO navázaly v letech 1973 až 1975 ještě dodávky licenčně vyráběných autobusů Jelcz MEX 272 shodné, a ve své době již velmi zastaralé koncepce. Provoz typové řady vycházející z typu 706 RTO byl ukončen v roce 1979.
Pravidelná trasa linky číslo K
STADION STRAHOV - Koleje Strahov - Malovanka - Park Maxe van der Stoela - Vozovna Střešovice - Prašný most - Vítězné náměstí - Lotyšská - Na Santince - Dukla, Juliska - U Matěje - Špitálka - Dyrinka - Hanspaulka - Sušická - Na Pískách - Starodejvická - Pod Vyhlídkou - Macharovo náměstí - Vozovna Střešovice - Park Maxe van der Stoela - Pohořelec - Malovanka - Koleje Strahov - STADION STRAHOV.
Linka je v provozu přibližně od 10 do 18 hodin
Interval: 80 minut
Doba jízdy: cca 32 minut
Aktuální jízdní řády linky K.
Polookružní trasa linky K:
Mapa linky K (PDF ke stažení
Jízdné na lince K: