Historická linka 42

Trasa historické linky číslo 42 je vedena historickým centrem Prahy a funguje na principu hop-on, hop-off. Linka je v provozu celotýdenně od cca 10:00 do cca 18:00 hodin.

Jízdné:

  • Celodenní plné jízdné: 350 Kč
  • Celodenní zlevněné jízdné (děti od 4 do 15 let, studenti do 26 let, ZTP. ZTP-P, senioři od 65 let): 250 Kč
  • Děti do 4 let: zdarma
  • Celodenní jizdenka platí i na linkách 41 a K. 
  • Jízdenky jsou v prodeji u průvodčího DPP po nastoupení do tramvaje.
  • Jízdenky je možné uhradit jak v hotovosti, tak i bezhotovostně platební kartou.
  • Jízdenky lze také zakoupit v TIC Můstek, TIC Staroměstská radniceIC Petřínské rozhledny a TIC Pražský hrad..
  • Celodenní jízdenka je po označení platná 24 hodin pouze na linkách 42, 41 a K, není možné ji využívat na běžných pravidelných spojích pražské MHD.
  • Na lince 42 neplatí standardní tarif PID.

Od soboty 28. září 2024 se linka 42 vrací na svou základní trasu:

Dlabačov – Pohořelec – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská - Právnická fakulta – Čechův most - Dlouhá třída - Náměstí Republiky - Masarykoo nádraží - Jindřišská - Václavské náměstí - Vodičkova - Lazarská - Národní třída – Národní divadlo – Újezd – Hellichova – Malostranské náměstí – Malostranská – Královský letohrádek – Pražský hrad – Brusnice – Pohořelec – Dlabačov.

Linka je v provozu denně přibližně od 10 do 18 hodin
Interval: 40 minut
Doba jízdy: cca 50 minut

Aktuální jízdní řády linky 42

 

 


Vozy na lince 42

Foto: Tobiáš Malý

Tramvaj 240:

Nejstarší motorový vůz využívaný ke smluvním jízdám a provozu historických linek. Vyroben byl v roce 1908. Kvůli konstrukci vozové skříně je využíván celkem sporadicky. Zajímavostí je , že v roce 1952 byl předán do Plzně, kde sloužil pod číslem 73 jako vůz pro osobní přepravu, po té byl předělán na brousící vůz. V roce 1973 byl v Plzni z provozu vyřazen v roce 1974 se díky Kroužku přátel městké dopravy vrátil zpět do Prahy. Po vzniku Muzea MHD postoupil vůz v letech 1993-95 rozsáhlé generální opravy ve firmě Pars Šumperk.Vůz tak odpovídá vzhledu v prvních letech jeho provozu. První nasazení na nostalgickou linku 91 se dočkal 20.července 1996.

 

Foto: Tobiáš Malý

Tramvaj 349:

Tento vůz byl vyroben v roce 1915 v Ringhofferově továrně. Sloužil až do roku 1963, v tomto roce byl upraven na sněhový pluh, získal nové označení a svou funkci měl i po ukončení provozu dounápravových tramvají v roce 1974. Dojezdil v roce 1987 a v roce 1989 byl záchraněn před likvidací. Poté byl zpět upraven na osobní vůz a příležitostně využíván na okružní jízdy. Na linku 91 vyjel ovšem až po další opravě 18.dubna 1993.Rozsáhlejší generální opravu postoupil vůž až v letech 2001-2003 v Krnovských opravnách a strojírnách.

 

 

 

 

Foto: Jan Kříž

Tramvaj 351:

Ze stejné série, jako vůz 349, pochází vůz 351.Vyroben byl v roce 1915. Jeho osud byl podobný. Rovněž sloužil do roku 1963 a byl přestavěn na sněhový pluh. V roce 1986 se stal druhým služebním vozem Muzea MHD. S ohledem na vznik nové expozice a rozrůstajícího se komerčního provozu, byl vůz přestavěn zpět na osobní a využíván na komerční jízdy. Svoji premiéru na lince 91 měl 19.dubna 1992. Od prosince 1995 do června 1996 jezdil vůz v celobílem nátěru pro různé reklamní kampaně. V roce 1996 podstoupil generální opravu v e vozovně Střešovice. Jednalo se o první takto rozsáhlou opravu ve vozovně Střešovice. Do provozu se tramvaj vrátila v roce 2000.

 

Foto: Milan Mužátko

Tramvaj 412:

Vůz byl vyroben v roce 1920. Dne10.9.1944 byl vůz s vlečným vozem 830vážně poničen. Tehdy jo je zachytila lokomotiva 414.102, jedoucí po vlečce z libeňského horního nádraží do ČKD Lokomotivky. Po srážce byl opraven a dnes bychm mohli říci, že prošel faceliftem. Obrdržel skříň, která konstrukčně odpovídala vozům řady 2000.  V provozu byl vůz 412 do roku 1965, po té byl přestavěn na sněhový pluh. Díky tomuto využití zůstal (stejně jako spousta vozů naší sbírky) zachován do dnešních dní. Generální oprava na pove proběhla v letech 1998-2000 a to částečně v Krnově i v Šumperku.V podobě jako jej známe jezdí od 19.9.2000,

 

 

Foto: Tobiáš Malý

Tramvaj 2172:

Historický významný je vůz z roku 1929. Dne 9.května 1974 se motorový vůz spolu s vlečným vozem "krasin" 1502 zúčastnil slavnostního průvodu k ukončení provozu dvounápravových tramvají v Praze. Téměř od té doby spadl do péče Kroužku přátel městké dopravy. Kroužek měl přislíbeno, že vozy, které získal do péče, budou mít v Hostivaři kryté stání. Bohužel k tomu nedošlo. Vozy tak chátraly navzdory povětrnostním podmínkám.Pod střechu se vůz 2172 dostal až v roce 1994, kde čekal do roku 2009 až na něm bude zahájena generální oprava. Své cestující znovu vozí od roku 2013.

 

 

Foto: Milan Mužátko

Tramvaj 2210:

Cestující vozí tramvaj 2210 už od roku 1930. Po ukončení pravidelného provozu dvounípravových vůz byl tento vůz určen jako záložní služební vůz a využíván byl minimálně.Na konci 80.let začala být připravována experimentální modernizace jedné historické soupravy. Měla se takodstartovat éra turistických tramvají a to zpočátku pod hlavičkou firmy Čedok. Rekonstrukce byla hotova v roce 1991 a tak souprava (spolu s vlečným vozem 1202) mohla zahájit provoz nostalgické linky 91. Rekonstrukce ale nedopadla vůbec dobře a vůz vybavený komponenty z tramvaje T3 byl nespolehlivý. Díky tomu a zároveň díky potřebě celkové obnově vozu, bylo přistoupeno v roce 2003 k celkové rekonstrukci. V dubnu 2004 vyjel vůz opět na nostalgickou linku.

 

 

Foto: Tobiáš Malý

Tramvaj 2272:

Další tramvají, která byla po vyřazení z provozu předána Kroužku přátel městské dopravy je právě vůz 2272. Osud měl vůz totožný s vozem 2172. Na svojí generální opravu musel čekat do roku 2006. Ta probíhala pod střechou vozovny Střešovice a trvala 3 roky. Dne 29.září 2009 vyjel vůz opět do ulic.

 

 

 

 

 

 

Foto: Karolína Hubková

Tramvaj T3 6102: