Od pondělí 16. května 2022 se můžete v ulicích Prahy opět setkávat s nostalgickou linkou číslo 23, která je plně obsluhována legendárními historickými vozy tramvají řady T.
Nostalgická linka je v provozu v úseku Královka – Malovanka – Hládkov (Tam) – Pohořelec (Zpět) – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Malostranské náměstí – Hellichova – Újezd – Národní divadlo – Národní třída – Novoměstská radnice (Zpět) – Karlovo náměstí – Štěpánská – I. P. Pavlova – Bruselská – Zvonařka.
Vozovna Střešovice vypravuje momentálně ve všední dny tři ze čtyřech vlaků a o víkendech a svátcích čtyři ze šesti pořadí vlaků. Z vozovny Střešovice jsou vypravovány zejména vozy s odporovou výzbrojí (T2, T3, T3SU a T3SUCS), vozovna Žižkov pak provoz obohacuje o vozy s tyristorovou výzbrojí T3M a T6A5.
Vozy na lince 23
Tramvaj T2 6003:
V roce 1958 byla pod ev.číslem 613 vyrobena pro DP Ostrava jako jedna z dodávky 100 kusové série tramvají T2. Právě v Ostravě strávila svojí nejdelší část v provozu, než ji odkoupil v roce 1996 DP měst Liberec a Jablonec. Ve městě pod Ještědem jezdila jako jedna z posledních do ukončení pravidelného provozu tramvají T2 a to pod ev.č.26 a později ev.č.18. Její osud byl po vyřazení ale jasný. Tramvaj čekala velká oprava v ostravské Ekově a provoz v Praze na nostalgické lince 23. Tramvaj T2 6003 si drží jedno "nej". Je nejdéle sloužící tramvají v pravidelném provozu.
Tramvaj T2 6004:
Stejně jako její "starší sestra" byla tramvaj T2 vyrobena pro Ostravu a to v roce 1962. Zde jezdila pod evidenčním číslem 694 až do vyřazení a odprodání v 1996 DP Liberec a Jablonec. Zde jezdila pod označením 27 a později 19. Po téměř 56 letech se tramvaje T2 vrátily do Prahy a tento vůz získal nové evidenční číslo 6004. Oba vozy, jak 6003 tak 6004 získaly krásný nový historický vzhled a doplňují flotilu retro vozů, které jsou především určeny na provoz linky 23.
Tramvaj T3 6892:
V roce 1960 byla vyrobena první tramvaj typu T3, která vycházela z předchozí "Té Dvojky". V letech 1960 až 1997 bylo vyrobeno celkem 13 945 vozů Tatra T3 a 131 náhradních vozových skříní. Jednou z prvních kusů je vůz z roku 1973 evidenčního čísla 6892. Mimo své éry, kdy jezdila ve vozovně Kobylisy a Strašnice, stala se roku 2011 jedním z komerčních vozů vozovny Střešovice.od 1.9.2018 je pak stálicí na nostalgické lince 23.
Tramvaj T3 6921:
Dnes známe tramvaj nesoucí evidenční číslo 6921 jako "parťačku" vozu 6892. I její osud byl stejný. Od roku 1974 jezdila ve vozovně Kobylisy. Po té měla svůj domov ve Strašnické vozovně a po ukončení provozu "šestitisícováků" přešla jako komerční vozidlo pod křídla vozovny Střešovice. Stejně tak jezdí jako jedna z mnoha tramvají od 1.9.2018 na nostalgické lince 23. Zajímavostí je, že jsme ji už dva roky po sobě mohli vidět jako jednu z vánočních vozidel flotily DPP a.s.
Tramvaj T3SU 7001:
Ojedinělým podtypem tramvaje T3 byla série 20 vozů T3SU, které byly původně určené pro export. Ty byly vyrobené v roce 1982. Viditelným rozdílem pro cestující bylo nezvyklé uspořádaání sedadel 2+1 a zcela uzavřená kabina řidiče. Tím méně viditelným byla například modernější elektrická výzbroj. Vůz 7001 jezdil od počátku pod vozovnou Hloubětín, poté za Strašnice a krátce za Žižkov. V roce 2016 na něm začala velká oprava a vůz byl předělán do podoby 80.let. Od února 2019 jezdí v retroprovozu pod vozovnou Střešovice na nostalgické lince 23.
Tramvaj T3SUCS 7122:
Pět vozoven v Praze z osmi stávajících procestovala tramvaj 7122.Vyrobena byla v roce 1985 jako exportní tramvaj upravna na české zvyklosti. Má tedy například opět uspořádání sedadel 1+1. Takových tramvají bylo vyrobeno do roku 1990 celkem 292 kusů a všechny nesly označení T3SUCS.Vůz 7122 se v počátcích svého provozu pohyboval v okolí vozoven Vokovice a Střešovice, které byly jeho domoven. Dále byl deponován ve Strašnicích, na Žižkově a v Hloubětíně. S ukončením provozu tzv. zrychlovačů byl převeden pod Jednotku historických vozidel a ve Střešovicích jezdí dodnes v retroprovozu na lince 23.
Tramvaj T3SUCS 7188:
V roce 1986 vyjela ze smíchovské továrny tramvaj T3SUCS. Její první deponace byla ve Vokovicích, kde strávila téměř 25 let než přešla pod vozovnu Žižkovskou a posléze Hloubětínskou. Ve Střešovicích je od roku 2019. Jejím nejvýraznějším obdobím byla doba, kdy nesla celovozovou reklamu Pedigree. Reklama byla ve vnitřním vybavení tramvaje a tak jsme se mohli setkávat s nápisy na sedačkách typu "Sedni" atp. Tuto reklamu měla na sobě 3 roky, po té nesla klasický červeno-krémový nátěr až do dnešních dnů, kdy ji můžete potkávat na lince 23.
Tramvaj T3SUCS 7205:
Rok 1987 nám do provozu přinesl další vůz, který můžete v ulicích potkávat téměř ve stejné podobě do dnes. Je to tramvaj s ev.číslem 7205. Domovskou vozovnou byly nejdříve Vokovice a později Žižkov. V retroprovozu je od roku 2017, kdy byl nejdříve Hloubětínský a později Střešovický.
Tramvaj T3SUCS 7269:
V roce 1989 byl dodán vůz 7269. Tento vůz byl po celý pravidelný provoz veden pod vozovnou Žižkov. V roce 2018 přešel pod vozovnu Střešovice, aby sloužil retroprovozu. V roce 2020 prošel opravou v Ostravě ve firmě EKOVA, aby odpovídal stavu po dodání. Dnes tvoří jednu z perel flotily vozů na lince 23.
Tramvaj T3SUCS 7290:
Zatím posledním vozem našich retrovozů je vozů je vůz 7290. Je to jedna z posledních vyrobených tramvají tohoto typu. ta úplně poslední je ve sbírce Muzea MHD (vůz 7292) Místem první deponace vozu 7290 byla vozovna Žižkov, po té Hloubětín a od roku 2020 jezdí pod vozovnou Střešovice.